– Vant både hodet og hjertet mitt

Kudos-stafettpinnen er tilbake på jobb etter sommerferien. Denne gangen er det Tangrystan-produsent Beate Tangre som deler sine reklamefavoritter.

75895 b6e37 original
Skjermbilde fra «Immortal Fans» for Sport Club Recife

Beate Tangre, partner og produsent i Tangrystan Productions. Foto: Privat

Beate Tangre

har filmutdannelse fra London, og hun jobbet et snaut tiår med spillefilm før hun tråkket 100 prosent over i reklamebransjen for syv år siden. I 2011 startet hun opp Tangrystan Productions sammen med Gry Sætre, og hun har vært produsent der siden.

– Takk til Silje for en veldig hyggelig stafettpinne, sommeren kommer definitivt ikke til å passere uten Oktobers tilstedeværelse i strandveska …

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i

– En norskprodusert jobb jeg er glad i er lottofilmen «Ballroom Blitz», som fremdeles står som en påle i mitt reklamehjerte. Dette er en skikkelig regijobb, all ære til Hans Petter Moland for den. Perfekt casting og regi, godt håndverk på alle poster, herlig humor og maks uttelling for idé.

  • «Ballroom Blitz» (2000) for Norsk Tipping Lotto av New Deal DDB og Moland Film


Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– De fleste har en drøm som kommer tilbake med jevne mellomrom. For meg er det «Impossible Dream» for Honda som Ivan Zacharias laget for mange år siden. Det var filmen som gjorde at jeg for alvor skjønte hva god reklame er, en deilig stor idé i kombinasjon med fantastisk håndverk.

  • «Impossible Dream» (2005) for Honda av Wieden + Kennedy London


– «Proud sponsor of Moms»-kampanjen for Procter & Gamble skulle jeg gjerne også hatt på reelen. Alejandro González Iñárritu («The Revenant», «Birdman») hadde vært litt av en regissør å bryne seg på også, er stor fan.

  • «Proud Sponsors of Mom» (2012) for P & G av Wieden + Kennedy Portland


– Jeg er veldig glad i idéer med slagkraft utover salg, kampanjer som sikter høyt og prøver å gjøre verden til et litt bedre sted. En av disse, og ikke nødvendigvis den mest filmatiske idéen, er organdonor-kampanjen fra Brasil, «Immortal Fans» for Sport Club Recife. Og det er ikke EM i fotball som har trigget hukommelsen min her, det er en kampanje jeg stadig tenker på, som i kraft av genial idé og sterkt engasjement, vant både hodet og hjertet mitt for noen år siden i Cannes. Og det er umulig å ikke nevne «Like a Girl» i samme åndedrag.

  • «Immortal fans» (2014) for Sports Club Recife av Ogilvy Brasil, São Paulo


Hvem vil du sende Kudos-stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg overleverer den til et kreatørteam som allerede har imponert meg, til tross for relativt kort fartstid i bransjen. Anette Bellika Finnanger og Thea Bjørndal Iversen, de er modige, ambisiøse og smarte og jeg gleder meg veldig til å følge med på dem framover.