– Vi glemmer helt at det er reklame vi ser på

Trine Jacobsen og Silje Larsen Borgan i PR-byrået Little Big Sister er ukens utfordrede i Kudos-stafetten.

78122 aff4f original
Fra «Made in Sweden» for Volvo av Forsman & Bodenfors.

Silje Larsen Borgan har tidligere jobbet i EMI Music Norway, Warner Music Norway, Farojournalen, Spirit og P3. I tillegg til å være byråleder i Little Big Sister, er hun DJ i gruppen Hoetell sammen med Christine Dancke. Det var mens hun var i mammapermisjon for et drøyt år siden at ideen om Little Big Sister fikk spire og gro. Etter mange år i musikkbransjen, ble hun inspirert til å gjøre ting på en litt annerledes måte. Hun valgte å ta steget helt ut, og huket tak i Trine Jacobsen, som har bakgrunn som journalist. I løpet av vinterhalvåret 2016 kompletterte Iben Middelthon Tjessem det litt i overkant kreative forumet, med sin praktiske sans for arrangement og event.

Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen i Little Big Sister.

– Sammen har vi nå gleden av å jobbe med en fantastisk rekke artister bestående av Karpe Diem, Lars Vaular, Marit Larsen, Stein Torleif Bjella og Kaja Gunnufsen. Veldig kort fortalt bidrar vi med de tjenestene som trengs før, under og etter en lansering. Vi jobber i kulissene, rett og slett, og vi elsker det. I tillegg til dette er vi så heldige at vi får samarbeide med navn som REMA 1000 og Nobelkonserten, forteller Silje og Trine.

– Før vi går løs på utvalget vårt, må vi selvsagt takke gutta i BRUNCH for stafettpinnen. Vi har hatt gleden av å sparre litt med dem allerede, og som relativt nyoppstartet bedrift føler vi et voldsomt slektskap til prosessen de står midt oppi. Vi gleder oss til å se hva de kommer på i tiden som kommer.

  • Internasjonal jobb: «Made by Sweden» for Volvo Drive-E med Robyn av Forsman & Bodenfors. Regi: Max Vitali

–– Å komme fra kommersielle samarbeider med æren og integriteten i behold, det er ikke alle artister forunt. Denne smakfulle saken med Robyn i førersetet er et prakteksempel på samarbeid som funker. Vi glemmer helt at det er reklame vi ser på. Det er ingen pekefingre eller invaderende formaninger, kun Robyn, og henne elsker vi. Vi følger dialogen, deler bekymringene og fester oss ved det avsluttende hjertesukket. Det fremstår genuint, og vi kjøper det. Hadde vi hatt hakket bedre kjøreferdigheter og litt mer på sparekontoen, skulle vi jammen vurdert å kjøpe en Volvo også.


  • Denne skulle vi gjerne ha laget selv: «Dear Sophie» for Google Chrome av Google Creative Lab og Bartle Bogle Hegarty

– Her trykkes det på alle de rette knappene. Visst er det sentimentalt, men du verden så effektivt, da. Vi trekker på smilebåndene i det ene sekundet, og kjenner den store hakeskjelven i det neste. Samtidig som vi føler oss dypt nostalgiske, tar vi oss selv i å gjøre mentale notater til egne barns konfirmasjonstaler. Teknologien vi pleier å gi skylden for forstyrret nattesøvn og dårlig nakke, settes i en helt ny sammenheng, og hele følelsesregisteret trigges. Egentlig en ganske enkel idé. Vi angrer på at vi ikke kom på den først.


  • Norsk jobb: «Jan Egeland» for Aftenposten av TRY, regi Aksel Hennie, Einar film
– En reklame av den mer tradisjonelle sorten. Høye skuldre og høy gjennkjennelsesfaktor hele veien igjennom. Kvikk, effektiv, med en sluttpunch som er verdt å legge seg på minne. Kunnskapen er alltid verdifull. Uansett. Den solide journalistikken også.


– Før vi sender pinnen videre, vil vi slenge en high five i retning enda et fornøyelig norsk påfunn. Etter at det for en liten tid tilbake ble kjent at Simen Idsøe Eidsvåg har valgt å forlate HES, er det ett spørsmål som lurker på manges lepper, nemlig: «til fordel for hva, Simen?». Men Simen har vært raus nok til å komme spekulasjoner og spørsmål i møte. På den nyopprettede hjemmesiden www.hvaskalsimengjøre.no kan du nemlig tegne abonnement på nyhetsbrevet som oppdaterer deg så fort han har svar. Simen selv figurerer i en filmsnutt på drøye ett og et halvt minutt, der han spanderer smil, fanfarer og tomler opp. Det ser ut til å gå bra med ham, men hva pokker skal han gjøre? Mens vi venter på svaret, ser vi Simen i loop. Og vi ler, med ham, ikke av ham.

– Så er det vår tur til å sende stafettpinnen videre, og vi vil gjerne høre hva Magne Davidsen i BLANK digger. Magne er noe så herlig som en kul, smart, morsom og musikkelskende datanerd. Vi håper vi får jobbe med ham i løpet av det neste året, og vi gleder oss til å se hva han synes er gøy.