7 naive spådommer for 2021
Det er ingen spoiler å si at de fleste nye idéer krasjlander i møte med virkeligheten. Ønsker du endringer er det derfor både naivt og nødvendig å tro at neste nye idé vil være flyvedyktig. Naivt nytt år!
1. Blårussen blir bærekraftig
Bedriftsøkonomisk Institutt, BI, ble startet i 1943 med en rykende fabrikkpipe i logoen. Fra høsten 2021 vil BI stå for Bærekraftig Institutt. «Om det er ledelse, finans eller markedsføring, så er ingen økonomifag upåvirket av behovet for endring i bærekraftig retning. Det holder ikke at personer, bedrifter og nasjoner hver for seg balanserer debet og kredit. Oppgaven vår er å bidra til at vi sammen balanserer klodens ressursbruk», sier rektor Inge Jan Henjesand.
Som Bærekraftig Institutt vil skolens nye forretningsmodell innebære at 10 % av studieavgiften går til bærekraftige investeringer, administrert av studentene som del av utdannelsen. Hver student får en andel av avkastningen til finansiering av etterutdanning ved skolen. «Blir avkastningen negativ, er det også en lærdom», sier rektoren.
2. Johan Golden får rett
I 2021 vil Plantasjen, som de siste årene har lidd tap i hundremillionersklassen, endre navn til Plant!
«Ville vi valgt navnet Plantasjen dersom vi startet i dag? Svaret er nei. Det finnes ingen gode assosiasjoner knyttet til ordet. En plantasje driver som regel landbruk der kun én vekst dyrkes, også kalt monokultur. Monokultur er ikke ønskelig verken i hagen eller i samfunnet. Vi har alle ansvar for å dyrke mangfoldet» uttaler Ratos, det svenske investeringsfondet som eier kjeden.
Navneendringen vil appellere til woke nordiske urbanister som trenger noe å fylle tiden med på hjemmekontor. Plant! får ny vekst.
Johan Golden vil i ettertid ta æren for navneskiftet og vise til Nytt på Nytt fra 25.09 2020 hvor han sa: «Jeg blir fornærmet av folk som går i bomullsbukser. De tar ikke hensyn til mine oldeforeldre som føyk rundt på plantasjen. Plantasjen, folk som handler der… Vi må tenke oss litt om her.»
3. Klassekampen får nytt bilag
Valgene de kommende årene blir i økende grad klimavalg hvor skillet ikke går mellom den tradisjonelle høyre- og venstresiden, men mellom generasjonene. Avisen Klassekampen vil våren 2021 derfor lansere et ukentlig bilag kalt «Gretakampen», oppkalt etter klimaaktivisten Greta Thunberg som nylig fikk stemmerett.
«Gretakampen» vil raskt bli debattarena for de politiske ungdomspartiene som i løpet av 2021 vil lykkes med å presse frem et ja til forslaget fra Valglovutvalget om å senke stemmerettsalderen ved kommunestyre- og fylkestingsvalg til 16 år. Før valget i 2023 blir «Gretakampen» en selvstendig ukeavis og vil bidra sterkt til at Stortingsvalget 2025 går inn i historien som Generasjonsvalget.
4. Equinor møter motstand
Greenpeace og Natur og Ungdom rister av seg skuffelsen over nederlaget i Klimasøksmålet og vil våren 2021 få medhold i en klage sendt til Forbrukertilsynet om at Equinors kampanje «Morgendagens Helter» strider mot Grønnvaskingsplakaten og spesielt paragraf 5 som sier: Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.
Videre vil Dagens Næringsliv i 2021 følge den britiske avisen The Guardian, som i januar 2020 sa nei til annonser fra selskaper innen fossilt brensel. The Guardians beslutning fikk Mark Ritson, av Kampanje i 2020 kalt «akademias største internasjonale superstjerne innen branding og reklame», til å uttale: «Marketers must follow The Guardian and stop enabling oil brands’ hypocrisy».
Beslutningen vil gi Dagens Næringsliv et kraftig oppsving i annonsering fra selskaper som vil vise at de overholder de skjerpede kravene til bærekraftige offentlige innkjøp, og som ønsker å bli oppfattet som grønne for å ta del i den kraftige verdistigningen i aksjemarkedet for slike selskaper.
5. Framtiden får bestemme litt i Statkraft
Resultatene fra en undersøkelse gjennomført av Storebrand, publisert i februar 2020, viste en oppsiktsvekkende mangel på kompetanse om bærekraft blant styremedlemmene i Børsens 25 største selskaper. Storebrand er medlem i Skift, Næringslivets klimaledere, og bidrar til at organisasjonen i 2021 lanserer initiativet Greenboarding.
«Greenboarding går ut på at selskaper etablerer et advisory board som skal gi det formelle styret råd og innsikt om bærekraft. Medlemmene i et Greenboard vil ha dokumentert kompetanse på bærekraft og vil også bidra til foryngelse og økt mangfold i styrerommene», sier Skift-leder Bjørn Kjærand Haugland under lanseringen.
Skift-medlem Statkraft blir i 2021 første norske selskap som etablerer et Greenboard og konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen vil på Davos-forum i januar 2022 presentere Greenboarding som et strategisk valg for selskap med aldrende styrer. «Vi må walk the talk», sa konsernsjefen og henviste til «Framtiden bestemmer», selskapets reklamekampanje som ble lansert i Norge høsten 2020 og som vil bli rullet ut globalt i 2021.
6. Vi ser starten på verdens største brand
I Martine Halvorsens blogginnlegg «Det har klikka for oss!» fra januar 2020, skrev hun: «Her om dagen fortalte en bekjent av meg at en 14 åring hun kjenner ble kalt for Finn.no i en hel uke på skolen fordi hun hadde kjøpt en brukt merkejakke.» Innlegget ble mye delt og vil i 2021 bidra til en ny måte å se på «brukt» på, i regi av Schibsted og Adevinta.
Etter Adevintas milliardoppkjøp av Ebay i juli 2020 ble selskapet verdens største digitale rubrikkvirksomhet, med en tilsvarende stor utfordring: Hvordan lage effektiv kommunikasjon på tvers av sterke nasjonale markedsplasser som Finn i Norge og Leboncoin i Frankrike? Oppgaven som i 2021 gis norske reklamebyråer vil ta utgangspunkt i «The Second Hand Effect», en dokumentasjon av miljøgevinsten ved å kjøpe brukt, fra Adevintas Sustainability Report for 2019.
«Vi kan ikke ha det sånn at barn blir mobbet fordi foreldrene handler brukt. Tvertimot må vi alle oftere handle brukt for å utnytte jordens ressurser bedre. Ambisjonen vår er derfor å gjøre «brukt» til et av verdens største og kuleste brand. Umulig, sier du? Ikke når vi gjør det gratis for alle å ta i bruk det nye brandet, uansett hvor i verden det skjer og uansett om det er klær, biler eller kontormøbler. Arbeidstittel er 🌍👍 Second Hand, Planet First. Lykke til!», skriver initiativtager og Schibsted-leder Kristin Skogen Lund i briefen til byråene.
7. Det store vi blir en snakkis
Da NSB skiftet navn til Vy i mai 2019 gikk Ap, Sp og SV hardt ut i VG: «Vi vil ha ett togselskap og det skal ikke hete Vy.» Gro Bakstad, CEO i Vy, orker ikke tanken på nytt navneskifte og vil derfor våren 2021 kjøre en stor kampanje for å gjøre navnet Vy folkekjært før et mulig regjeringsskifte.
For å hylle egne kunder og minne alle andre om at du tar en for laget når du tar tog eller buss, blir det nye konseptet bygget rundt den enkle idéen å endre uttalen av Vy til vi. Det nye slagordet «Vy reiser sammen» og sangen av samme navn, flerstemt fremført av Bjørn Eidsvåg, Aurora og Satyricon på Dovrebanen, blir sommerens landeplage i 2021. Dette får følger for valgkampen.
Jonas Gahr Støre finner et godt toneleie ved å bruke jernbanen som bilde på sosialdemokratiet og «det store vy», og ved kontant å love reversering av jernbanereformen som i følge Riksrevisjonens rapport fra desember 2020 («Forsøkte du å begrave den i julefeiringen, Erna?»), har ført til dårligere reisetilbud for passasjerene. Øyeblikket da Støre i siste partilederdebatt drar frem en gitar og siterer økonomen Thomas Piketty på feilfritt fransk syngende på Vy-melodien blir valgkampens mest sette. Støre blir statsminister.
Suksessen gir Støre selvtillit til å opptre som en intellektuell europeer. Dette provoserer Trygve Slagsvold Vedum, men sjarmerer Torbjørn Røe Isaksen, som blir ny Høyre-leder etter Ernas valgnederlag. Etter en EU-relatert regjeringskrise i 2022 dannes koalisjonen Ap Høyre som begrunner ny EU-søknad med muligheten for utvidet norsk deltagelse i flere paneuropeiske grønne industriprosjekter, noe verken LO eller NHO kan si nei til, et politisk gjennombrudd Støre smilende kaller «det store oui».