AD + Tekst ≈ Sant
Den siste tiden har flere stadfestet sin misnøye med at de tradisjonelle reklameskolene ikke lenger bare vil produsere reklamefolk. Men ifølge elev ved Westerdals Oslo ACT, Rebekka Emilie Nord-Varhaug, er dagens studenter godt rustet til å være med på å forme morgendagens reklamebransje.
Det sies at de som utdanner seg innen kommunikasjonsfag, da spesielt de gamle reklamefagene Art Direction og Tekst og skribent, ikke lenger vil jobbe med reklame. Tekst- og skribent-studentene vil oppfylle drømmen om å bli bestselgende forfattere, eller gi Norges lattermuskel krampe. Art Direction-studentene vil bli kunstnere og dyrke sitt eget visuelle uttrykk, eller bare gjøre noe hipt ingen andre har gjort før. Kanskje lage et magasin eller to.
Den siste tiden har det vært mye snakk om redselen for at de kreative studentene ikke lenger vil jobbe med reklame, og at bransjen ikke er like attraktiv for studentene som den en gang var. Det menes at den kreative utdanningen har blitt vasket ut og blitt for bred. Det er ikke lenger en ren reklameutdanning som er hovedfokuset, men utdanning innenfor kommunikasjon. Derfor er det jo helt riktig å si at: Ja, det er ikke alle som utdanner seg på de kreative høyskolene som vil jobbe i reklamebransjen. Men det er ikke dermed sagt at de som ser for seg en fremtid i reklamebransjen ikke har et godt nok utgangspunkt etter å ha gått minst tre år på høyskolen. Er grunnen til at de nyutdannede ikke møter bransjestandard at de ikke er en del av det hellige AD/tekst-teamet?
Analog vs. digital
Hvis vi ser tilbake på reklamehistorien, kan vi trygt si at kombinasjonen AD og tekstforfatter er et godt utgangspunkt for suksess, det perfekte ekteskap. Men er det et type reklameteam som hører til den analoge tiden? Kanskje det kunne vært spennende å se på hvilke andre kombinasjoner av kreative team som kunne vært den digitale tidens oppskrift på suksess? Er det kanskje på tide at AD og tekst går gjennom en skilsmisse?
Det er ikke en revolusjonerende tanke at alt av media, og da også reklame, til slutt vil være ene og alene på den digitale plattformen, det være smarttelefon, nettbrett, PC og lignende. Som Axel Bjørne-Larsen skriver om i Nye virkeligheter, eller Mats Abrahamsen skriver om i Markedsføreren og maskinene. Reklame er ikke det det en gang var. Ville Bill Bernbachs Volkswagen-kampanje «Think Small», og andre eksemplariske analoge kampanjer, hatt samme gjennomslagskraft i dag? Selvfølgelig ikke. Det kan vi alle være enige om. Så hvordan kan vi sammen, bransjen og oss studenter, videreutvikle reklamen slik at den blir attraktiv å jobbe med for både oss og dere, samt underholdende for mottakeren?
Farvel til klassiske team
I en av de mange artiklene som den siste tiden er blitt publisert på Kampanje, omhandlende temaet at vi kreative studenter ikke vil jobbe i reklamebransjen uttaler Johan Svennson, forretningsutvikler for den svenske reklameskolen Berghs i Stockholm, seg: «For oss på Berghs er reklame en disiplin innen kommunikasjon. Og kommunikasjonsoppgaver behøver man ikke løse i faste grupper. Det handler ikke om klassiske team lenger, men team med ulik kompetanse.» Da er det jo fantastisk at det finnes høyskoler som Westerdals Oslo ACT og Høyskolen Kristiania som nettopp fokuserer på dette. Å utvikle en bred kompetanse innen kommunikasjon, som forbereder oss på en bransje i stor forandring. Tenk på alle de typer team-sammensetningene som kan finnes på de skolene. Om det være AD og digital markedsfører, tekstforfatter og event- og experience-designer, eller interaksjonsdesigner og mobilprogrammerer. Lista er lang. Tenk på alt det vi kan oppnå sammen hvis vi bare er åpne for det.
Vil dere gå den nye reklametiden i møte sammen med oss? Vil dere være med på å skape en bransje hvor det er de gode ideene og kreativiteten som står sterkest, fremfor om du er en del av det riktige teamet, old school eller new school, westerdøling eller NKH-er? Det vil i hvert fall vi, og vi gleder oss til å bli en del av den nye bransjen.
***
Som følge av ny teknologi og en medievirkelighet i rivende utvikling, har markedsførere store utfordringer i vente. Dette er en artikkelserie som kikker på både fallgruver og muligheter, skrevet av studenter hos Westerdals Oslo ACT. Dette er skribentene:Axel Bjørne-Larsen: Axel går andre året på tekstlinjen på Westerdals Oslo ACT. Han er spesielt interessert i hvordan reklame kan endre seg i takt med nye medievaner. | Rebekka Emilie Nord-Varhaug: Rebekka Emilie jobber seg gjennom en bachelor i Art Direction ved Westerdals Reklameskole, som hun fortsatt velger å kalle det. Hun har tidligere utdannet seg ved NKH innen reklame og merkekommunikasjon. |
Julie Hjortland Valsø: Julie fullfører siste året på Tekst og skribent ved Westerdals Oslo Act, og jobber for tiden hos Monster Digi med konseptutvikling og sosiale medier. | Mats Abrahamsen: Mats fullfører for tiden sin Bachelor i IT med Digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT. Han brenner for å kombinere markedsføring med teknologi og analyse. |