Merverdi på papir

Printmediet lever, men ikke som i tidligere tider. Julie Hjortland har snakket med redaktør Veronica Mike Solheim i papirmagasinet A New Type of Imprint om hva som gjør seg på trykk i 2016.

74368 d206c original
Med sin sjette utgave løftet A New Type Of Imprint blikket utover landegrensa og satte begge beina i det internasjonale markedet.

Som nyutdannet tekstforfatter er jeg interessert i å snakke med unge folk som gjør det bra i kommunikasjonsbransjen. Går det an å få seg en jobb innenfor tekstlig og visuell kommunikasjon på trykk i fremtiden? Papirmagasinet er forlengst spådd dødt, og markedet for jobb er hardt. Veronica Mike Solheim er Art Director og redaktør hos Anti, og driver magasinet A New Type of Imprint. Hun kan ikke tenke seg en mer spennende eller givende arbeidshverdag.

Veronica Mike Solheim er redaktør i A New Type of Imprint. Foto © ANTI

– Fremtiden krever mer av redaksjonene. I tillegg til å kunne lage et lekkert produkt med et godt innhold, må du også være god på sosiale medier og digital tilstedeværelse. Dette er noe vi har hatt stor fokus på: Vi ønsker å konkurrere med verdens beste og vakreste magasiner, både med publikasjonen, men også på sosiale medier, sier Veronica.

Må gi noe tilbake

Og det har de klart. I fjor ble A New Type Of Imprint trukket fram av Stack Magazines som et av verdens 10 beste magasiner på Instagram. Veronica tror det handler om å skape produkter som har mer enn en bruksverdi.

– Magasiner som fungerer som et designobjekt alene, og har tidsløst innhold som kan leve lenge, gjør det bedre og bedre. Raske nyheter derimot, med rimelig papir og dårlig print, blir mer og mer erstattet av nettmagasiner. De tilbyr samme informasjon, bare raskere og i bedre innpakning. Magasinene må gi noe tilbake, slik som tid, ro, og tidløst innhold. Jeg tror ikke fremtidens print-publikasjoner kommer til å ha muligheten til å ta for seg raske nyheter i lik grad som i dag, da sirkulasjonen går ned hos de aller fleste. Det er bedre å gi ut sjeldnere, enn å koke sammen noe raskt fra måned til måned. Da lever du ikke lenge, tror jeg.

Global målgruppe

For at magasinet skal leve enda litt lenger, har Veronica og A New Type of Imprint bestemt at det skal gis ut på engelsk.

– Ønsker man å løfte frem norsk design nasjonalt som internasjonalt må man skrive på engelsk. Det var aldri spørsmål om noe annet.

Skal du jobbe med tekst kan du derimot risikere at folk ikke alltid leser det du skriver.

– Det må være gode historier, samme hvilken tematikk, men det skal også sies at mange av våre «lesere» ikke leser magasinet. Noe jeg syns er helt innafor. Jeg kjøper mange magasiner som ren inspirasjon med tanke på det visuelle. Jeg tror det er et viktig punkt.

Hva kan studenter gjøre som ønsker seg inn i denne bransjen?

– Ta plass, snakk høyt og vis hva du er god for, men vær høflig og snill mens du gjør det. Da jeg var student trodde jeg man trengte spisse albuer i denne bransjen. Det er ikke sant. Det er bare usexy. Det er kanskje sånn andre steder i verden, eller kanskje bare på film, men her kommer man ikke langt dersom man ikke er hyggelig og har respekt for kolleger.

***

Som følge av ny teknologi og en medievirkelighet i rivende utvikling, har markedsførere store utfordringer i vente. Dette er en artikkelserie som kikker på både fallgruver og muligheter, skrevet av studenter hos Westerdals Oslo ACT. Dette er skribentene:


Axel Bjørne-Larsen:
Axel går andre året på tekstlinjen på Westerdals Oslo ACT. Han er spesielt interessert i hvordan reklame kan endre seg i takt med nye medievaner.
Rebekka Emilie Nord-Varhaug:
Rebekka Emilie jobber seg gjennom en bachelor i Art Direction ved Westerdals Reklameskole, som hun fortsatt velger å kalle det. Hun har tidligere utdannet seg ved NKH innen reklame og merkekommunikasjon.
Julie Hjortland Valsø:
Julie fullfører siste året på Tekst og skribent ved Westerdals Oslo Act, og jobber for tiden hos Monster Digi med konseptutvikling og sosiale medier.
Mats Abrahamsen:
Mats fullfører for tiden sin Bachelor i IT med Digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT. Han brenner for å kombinere markedsføring med teknologi og analyse.