Faenskap til topps

Sølvtaggen for mai går til Mack Bryggerier for Bannskap.no laget av Try/Apt.

11772 3a219 original

Med et ønske om å styrke sin posisjon som utfordrer i det norske bryggerimarkedet, tok Mack Bryggerier opp kampen med å ivareta en viktig del av norsk språk og kultur, nemlig banningen.
– Næmmen i fispipa så gøy! Noen synes sikkert Mack har vært skikkelig modige, vi tror de har vært skikkelig smarte, sier tekstforfatterne Anders Holm og Sebastian Prestø.

Nettsiden har som mål å kartlegge norsk, kreativ banning for å ivareta en viktig del av norsk språk og kultur. Enten via smarttelefon, pc eller lesebrett, kan man registrere, bedømme, kategorisere eller utbrodere ramsalt bannskap. Det finnes også en egen krukke som fylles opp med 1 krone for hvert bidrag som kommer inn, og folket kan nominere en ambassadør for frisk språkbruk som til slutt mottar pengene og kan «bruke pengene på hva faen han vil».

– Bannekampanjen har skapt stort engasjement, særlig i den nordlige landsdelen. Vi har satt fokus på en spesiell del av norsk språkkultur, og dette har skapt alt fra frustrasjon og sinne til glede og fornøyelse. For Mack er det viktig å tørre å gå nye veier og flytte grenser, sier Thomas Eskildsen i Mack.

Klokkerent. Juryen trekker frem en gjennomført og og veldig god idé, spesielt med tanke på de juridiske utfordringer i forbindelse med markedsføringen. Videre mener juryen at det er veldig enkelt å «kjøpe» tanken som ligger bak: «Det føles rett og slett veldig relevant og riktig for en aktør som Mack, som tross alt er verdens Nordligste bryggeri. Håndverket er fint gjennomført, og løsningen spiller like godt på surfefjøla som på vår vanlige maskin. Valget av Jørg1 fra Tungtvann som voice til introen oppleves også klokkerent fra juryens side. Konseptet har ytterligere potensial, i form av mer virale mekanismer og andre tillegg, men ettersom ideen sitter så godt er en klar vinner for mai,» oppsummerer juryleder Christian Westerberg Thoresen.

Andreplassen går til «Bli med og bygge på Mars» for AF gruppen fra Los&Co produsert av Good Morning.

Tredjeplassen for mai går til «Lights Off on Twitter for Earth Hour» fra Fennek & Friends for WWF international og Earth Hour 2011.

Fjerdeplassen går til en enkel iPad-annonse for Geneva/Neby Hi-Fi fra Ernö.

Teamet bak månedens vinner bestod av:
Kreativt team: Anders Holm og Sebastian Prestø
Design: Sebastian Rasch
Utviklere: Erland Wiencke og Alexander Pope
Prosjektleder: Lisa Canneaux
Konsulent: Kristian Bye
Introfilm: Magne Hage og Ole Bolsønes
Voice: Joddski
Lydlegging: Plan8