Fagskolen-studenter vant brief for Norges største kollektiv

Fire studenter fra Fagskolen Kristiania vant brief fra We Come In Peace for det nye prosjektet deres, Dead Poets.

Emma Esmira Ingrid Jasmina
VINNERNE: Emma Dyrkorn, Esmira Adan, Ingrid Godager og Jasmina Mahtillo (f.v.) stakk av med tur til Barcelona og frilansjobb i konkurranse i regi av We Come In Peace. Foto: Tuley Maung

I februar inviterte selskapet We Come In Peace (WCIP) til briefkveld på baren Andre Til Høyre. Her møtte studenter fra ulike kreative studieretninger opp for å løse en brief for det som skal bli Norges største kollektiv, Dead Poets.

Det var studentene Emma Dyrkorn, Ingrid Godager, Esmira Adan og Jasmina Mahtillo som stakk av med både tur til Barcelona og frilanskontrakt hos selskapet.

De fire jentene studerer reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania, og tilbringer den siste delen av studiet i praksis hos Kitchen og Anorak.

Ønsker nye unge i Oslo «velkommen hjem»

WCIP skal til nyttår lansere konseptet Dead Poets. Konseptet er inspirert av filmen «Dead Poets Society», og skal bli en bygård med 159 rom samt lounge, bar, kafé og bibliotek.

Studentene fikk utdelt en brief med to mål: Å få unge til å søke om å bo hos Dead Poets, og å få unge til å kjøpe medlemskap for å benytte seg av fasilitetene i bygget.

Til tross for at WCIP i utgangspunktet kun skulle velge ett team som vinner av konkurransen, valgte de å gi seieren til alle de fire studentene. De to teamene har i arbeidet videre samarbeidet om å slå sammen de to konseptene de sendte inn i konkurransen.

– Mange flytter til Oslo uten et nettverk fra før av, og spesielt for dem som ikke flytter hit for å studere, kan det være vanskelig å finne sin plass, sier Godager.

– Derfor lagde vi konseptet «Velkommen hjem», som sier at alle kan bli en del av fellesskapet på huset uansett hvem de er, hvor de kommer fra og hvordan de ser ut, fortsetter Dyrkorn.

Mennesker og fellesskap i fokus

Bjørg Sabrin Timraz, daglig leder for Dead Poets, forteller at de to løsningsforslagene utmerket seg.

– De snakket om menneskene og fellesskapet som skal utgjøre konseptet, mer enn å bare snakke om bygget, tilbudet og bolig, sier hun og forklarer:

– De to kampanjene satt menneskene som skal bruke huset i sentrum, i en leken og uformell tone of voice.

Fikk full kreativ frihet

De fire studentene er spesielt takknemlige for at WCIP ønsket å hyre dem inn som frilansere for å fortsette arbeidet med de to vinnerkonseptene.

– Det har vært lærerikt å få jobbe med et prosjekt som skal lanseres ut i den virkelige verden, og vi setter pris på erfaringen vi har fått i arbeidet med dette, sier Adan.

Mahtillo legger til:

– WCIP har gitt oss utrolig mye tillit fra dag én, og vi har fått full kreativ frihet. Nå gleder vi oss til å se at konseptet lanseres, og så klart til Barcelona-tur!