GK vant Best med egenannonse

Vinner av Aftenpostens Best i tredje kvartal 2013 er Geelmuyden.Kiese med egenannonsen «Vi flytter makt». Annonsekonkurransen har samtidig fått en sårt tiltrengt ansiktsløftning.

39587 2f8c9 original
Vinner av annonsekonkurransen Best for 3. kvartal 2013
39588 a1124 original
Vinnerteamet fra GK: AD Jakob Tvedt, senior rådgiver Morten Hofgaard Jørstad, kreativ Leder Vidar Singh, tekstforfatter Kim Thuen og konsulent/prosjektleder Ida Marie Fottland. Foto: Bård Gudim

Det har vært Stortingsvalg, noe som betyr at mange nye flytter inn på Tinget, mens tidligere folkevalgte søker seg til ny jobb. Ifølge Geelmuyden.Kiese og egenanonsen «Vi flytter makt» trenger de ikke se langt før nye muligheter dukker opp.

Fra juryens begrunnelse: «Egenannonsering er en krevende øvelse, selv for aktører som lever av å selge kommunikasjon. Mange liker å fortelle svært mye om seg selv, og bruker mye tekst og bilder på dette. Vinneren forteller mer om avsenderen enn de aller fleste, men med svært få ord. Selvtillit og en herlig snert av arroganse viser at dette er noen som våger, som bokstavelig talt taler der andre tier. Annonsen er glitrende fordi den står akkurat da den gjør, dagen før valget, og spiller på en aktuell virkelighet for mange, uten å se seg tilbake. En soleklar vinner.»

Vinneren blir premiert med helside i Aftenposten morgen, A-magasinet, K og Innsikt.

Annonsepris med ansiktsløftning

Annonsekonkurransen Aftenposten Best har blitt arrangert i 17 år, en pris laget i samarbeid mellom Schibsted og Kreativt Forum som nå har fått en sårt tiltrengt ansiktsløftning. De to aktørene har i samarbeid med bransjen brukt første halvår 2013 på å tenke nytt rundt konkurransen.

Formålet med Best

Best skal stimulere til å sette den klassiske printannonsen på dagsorden, øke kreativiteten og diskusjonen rundt print i reklamebransjen fordi Aftenposten ønsker førsteklasses kvalitet på printannonsene i sine produkter. Kriterieriene for å vinne er at annonsen har en bærende ide, har et klart og forståelig budskap, og den skal være engasjerende. Den er bedre fordi den er på print – Best fordi den står i et av Aftenpostens printprodukter. Annonsene som blir plukket ut til juryen kommer fra Aftenposten morgen, A-magasinet, K og Innsikt.

Juryen i 2013 Består av (fra venstre) Kristian Lyse (SMFB), Erik Heisholt (Anti), Svein Larsen (Futatsu), Gunn Helen Hagen (annonsedirektør Aftenposten) og Lars Mitlid (Try).