Gullkalven ber bransjen om økonomisk støtte

Studentenes årlige kreative konkurranse er rett rundt hjørnet, men arrangørene bak mangler pengene som skal til for å hale fesjået i land. Nå appellerer de til bransjen om hjelp.

Gk lederteam pressebilde
Lederteamet i Gullkalven: Emilie Gresmo Johansen, Ingeborg Arnkværn Dolven, Eline Finmark Kristiansen og Sigurd Sleipnes. Foto: Gloria Alexis Okemunto

Gullkalven skal snart arrangeres for 33. gang, og årets tema for konkurransen er Kuslipp, et symbol på at studentene nå skal ut på beite i reklamebransjen.

Konkurransen har åpnet for innsendelser av bidrag, og antallet kategorier er betydelig redusert fra fjoråret, ifølge Emilie Gresmo Johansen, en av fire Gullkalven-ledere.

– Kategoriene i år er Kampanje, Digitalt, Utendørs, Audio, Media/Uventet flate, Print, Håndverk, Design og DM. Nåløyet er trangere i år, forteller Gresmo Johansen.

Smuler fra de rikes bord

Når vi først mesker oss med bibelske begrep som Gullkalv og nåløye, føles almisse nærliggende. Den tradisjonsrike studentkonkurransen trenger nemlig flere sponsorer for å kunne fungere.

– Gullkalven er helt avhengig av støtte fra bransjen, og vi oppfordrer alle byråer til å bidra økonomisk, fortsetter Gresmo Johansen.

Anorak oppfordrer andre til å hjelpe

Konkurransen sponses hvert år av Kristiania-fondet (høy- og fagskolens eget fond, tidligere kjent som HK-fondet). For øvrig er Anorak det eneste byrået som har gitt økonomisk bidrag i år.

Kreativ leder i Anorak, Jens Petter Aarhus mener Gullkalven er kjempeviktig, både for reklamebransjen og for byrået selv.

– Å finne og løfte frem nye kreative talenter som tør å utfordre, bryte regler og pushe faget er noe av det mest inspirerende vi vet om, sier Aarhus.

Hvis du/dere ønsker å bidra, kontakt Emilie på telefon eller epost.