JCP Ignite gjør årets Jenteaksjon for Plan
Plan International Norge har de siste årene satt jenters rettigheter på kartet gjennom sin årlige jenteaksjon. I år har reklamebyrået JCP Ignite fått oppgaven med å sikre oppmerksomhet rundt de 40.000 barnebrudene som giftes bort hver eneste dag.
Årets kampanje er fokusert rundt «Wedding busters», lokale ungdomsgrupper som i Plan-regi kjemper mot at jenter helt ned i 12 års-alderen blir giftet vekk.
– Dette er modige mennesker som gjør en beundringsverdig jobb og setter andre foran seg selv. Å tildele hovedrollen i årets kampanje til denne gruppen føles utrolig riktig og meningsfullt, sier Kim Reksten Grønneberg i reklamebyrået JCP Ignite.
– Byrået kom opp med en idé som gir oss en unik mulighet til å vise hvordan disse tøffe ungdomsgruppene jobber, og vi gleder oss til å gjøre Norge bedre kjent med utfordringene de står overfor, sier Caroline Reinskou Engelhart, kampanjeansvarlig i Plan Norge.
I august reiser teamet ned til Malawi, et av de landene i verden hvor problemet er størst. Nøyaktig hvordan kampanjen vil utspille seg er foreløpig ikke offentliggjort.
– Wedding busters jobber med ikke-voldelige metoder og dialog. Jo flere som lytter til disse ungdommene, desto færre barnebruder får vi. Idéen tar utgangspunkt i dette og vi vil ta i bruk et utradisjonelt format, som vi har stor tro på at skal engasjere det norske folk, forteller kreativ leder Paul Little.
Kampanjen lanseres i midten av september og vil vare frem til FNs internasjonale jentedag, 11. oktober.