JCP Ignite gjør årets Jenteaksjon for Plan

Plan International Norge har de siste årene satt jenters rettigheter på kartet gjennom sin årlige jenteaksjon. I år har reklamebyrået JCP Ignite fått oppgaven med å sikre oppmerksomhet rundt de 40.000 barnebrudene som giftes bort hver eneste dag.

75655 4fc39 original
Line Smedstad (JCP Ignite), Andreas Gjone (Plan), Caroline Reinskou Engelhart (Plan), Paul Little (JCP Ignite), Trine Aasulfsen Tolfsby (JCP Ignite), Kim Reksten Grønneberg (JCP Ignite), Jesper Sundnes (JCP Ignite) og Anna Birgitte Kleven (Plan).

Årets kampanje er fokusert rundt «Wedding busters», lokale ungdomsgrupper som i Plan-regi kjemper mot at jenter helt ned i 12 års-alderen blir giftet vekk.

– Dette er modige mennesker som gjør en beundringsverdig jobb og setter andre foran seg selv. Å tildele hovedrollen i årets kampanje til denne gruppen føles utrolig riktig og meningsfullt, sier Kim Reksten Grønneberg i reklamebyrået JCP Ignite.

– Byrået kom opp med en idé som gir oss en unik mulighet til å vise hvordan disse tøffe ungdomsgruppene jobber, og vi gleder oss til å gjøre Norge bedre kjent med utfordringene de står overfor, sier Caroline Reinskou Engelhart, kampanjeansvarlig i Plan Norge.

I august reiser teamet ned til Malawi, et av de landene i verden hvor problemet er størst. Nøyaktig hvordan kampanjen vil utspille seg er foreløpig ikke offentliggjort.

– Wedding busters jobber med ikke-voldelige metoder og dialog. Jo flere som lytter til disse ungdommene, desto færre barnebruder får vi. Idéen tar utgangspunkt i dette og vi vil ta i bruk et utradisjonelt format, som vi har stor tro på at skal engasjere det norske folk, forteller kreativ leder Paul Little.

Kampanjen lanseres i midten av september og vil vare frem til FNs internasjonale jentedag, 11. oktober.