Juli-Sølvmikken ble vunnet av NORD DDB og McDonald’s
Burgere og obskure lokale attraksjoner var del av vinnerformelen for kampanjen som gikk til topps i radioreklamekonkurransen i juli måned
Gode råd er dyre, heter det seg. Men i sommer da syden brant og det regnet her hjemme, var ferietipsene fra McDonald’s og NORD DDB temmelig rimelige.
Vi lar juryen fortelle mer om vinnerkampanjen i juli: «Det var ikke bare «dårlig vær» på alles lepper i juli, men også hamburger, og Cementmuseet på Slemmestad. McDonald’s er den velfortjente vinneren av fellesferien. Juryen syns spottene er overraskende, rare og gøy. Var du mygg på veggen i juryrommet kunne du blant annet høre «Likte spesielt godt hvordan de bruker dialekt fra hvert sted», «Kult at de tør å bytte ut sin egen merkevare med en annen merkevare i lydlogoen», og «Fett at de trekker frem ekte steder, det blir på en måte litt reklame for stedene også». Rett og slett en god idé og godt gjennomført, disse treffer nok målgruppen langs veien midt i øret (og Ørje).»
Årets tredje Sølvmikk for NORD DDB
Kreativt team bak kampanjen var Zakarias Nadir, Glenn Haugen, Pia Ølstad og Linus Hjällström. Konsulent Aleksander Hetland og prosjektleder Gro Marwold var også med, mens produksjonsselskapet var Både Og Radiobyrå.
NORD DDB har allerede vunnet to Sølvmikker tidligere i år, begge for Ice.
– Fytti feite, tredje mikk i år! Det er sykt gøy! Denne kampanjen er jo på mange måter oppskriften på vår radiohumor; fjoll og fjas, med en god idé i bunn. Veldig kult at juryen har samme smak. Kanskje P4 skal vurdere en av destinasjonene vi har løftet opp til neste års tur? Jada, Barca og New York er fett, men Cementmuseet på Slemmestad, med en Chicken Salsa til bare 30 kroner er noe helt eget, forteller Zakarias, Glenn, Pia og Linus i en kommentar.
McFlurry og sement
Cheeseburger og sluser
McNuggets og hermetikk
Med ALT er alt mulig
Amedias tjeneste ALT, der du kan utvide lokalavisen med mer enn hundre andre aviser og annet innhold, ble promotert med en kampanje fra Ring 2 som også inkluderte landsdekkende radio. I dramatiseringen møter vi en rekke pinlig berørte lokalpatrioter som har endret atferd av ren nysgjerrighet.
Juryen har følgende å si om kampanjen som kom på 2. plass i juli: «Amedia tar et velfortjent sølv for innsiktsfulle og morsomme dramatiseringer. Spottene bygger på noe alle nordmenn kjenner seg igjen i, nemlig lokal patriotisme. Juryen applauderer hvordan reklamen klarer å gjøre et produkt som i utgangspunktet ikke er relevant for alt og alle, relevant for alt og alle – det er god reklame det!»
Hos Ring 2 var det kreative teamet Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe. Konsulenten var Per Kristian Voss Halvorsen, mens Ina Egelandsdal var prosjektleder. Sagveien Resort står bak produksjonen.
Angrende fotballsupporter
Søringnyheter
Ikke-bergenske nyheter
Med lysets hastighet
3. plass i juli går til Altibox og Good Morning Naug med en lynrask kampanje for fiberbredbånd fra Altibox. Juryens begrunnelse: «Altibox leverer solide og effektive spotter i lysets hastighet. Derfor er begrunnelsen for månedens bronse like effektiv, god radioreklame!»
Morten Andresen og Mattis Bentzen var kreativt team, konsulenten var Eldar Skylstad, mens prosjektleder var Anniken Hallan. Produksjon: Verdens Sterkeste Mann.
Pollensesongen
Sommerdag
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.