NORD DDB vant Sølvmikken med McDonald’s-kontofon
Nynostalgiske blikk på utdatert teknologi sikret NORD DDB og McDonald’s seieren i november.

Sølvmikken for november gikk til en radiokampanje fra McDonald’s der vi blir minnet om en tid da det å sjekke status på bankkontoen var enklest å gjøre med mobil (uten smartfunksjoner) eller fasttelefon. I andre enden møtte du en sjelløs, men presis maskin som snakket til deg. I NORD DDBs kontofon får du oppgitt antall burgere fra mac’ern du har råd til.
Nuggets som egen valuta
Juryens begrunnelse: «For et deilig gjenhør med en gammel klassiker – kontofon! Hvem kjenner seg vel ikke igjen i ungdomstiden, da man måtte sjekke konto'n før man kunne unne seg to cheese og en shake? Eller å regne nuggets som egen valuta? Grepet med å la lydlogoen bli en del av dramaturgien i kontofon-stil funker superbra og juryen venter i spenning på at det utvikles et eget telefonnummer som oversetter saldo på konto til burgere! Gratulerer!»
Det er Thomas Eltvik og Torstein Skogedal som er kreativt team fra NORD DDB, mens Verdens Sterkeste Mann har stått for produksjonen. Øvrige involverte fra NORD DDB er konsulent Aleksander Hetland og prosjektleder Gro Marwold. Mari Husby har vært ansvarlig hos McDonald’s.
– Dette var julepresangen sin. Takk til ikke bare verdens hyggeligste og flinkeste, men også verdens sterkeste mann. For ikke å glemme en voiceaktør som aldri før har passet bedre til oppgaven. Klapp på skuldra til K130, sier det kreative teamet i en kommentar.
McDonald's kontofon
Chicken Salsa
Chili Mayo Cheese
Dobbel Cheesburger
– Offff, dårlig timing
Tidligere i høst åpnet samfunnet opp igjen etter lang tid nede, og mange skulle ut og reise for første gang på lang, lang tid. Dette gjenspeiles i Norwegian-kampanjen fra TRY, som havnet på den nest gjeveste pallen i Sølvmikken for november.
Juryen er full av empati: «Etter å ha hørt spotten sukket hele juryen synkront «offff, dårlig timing». Men! Det har ingenting med verken produksjonen eller ideen å gjøre. For der traff Norwegian hele juryen rett i reisekofferten. For hvordan var det egentlig å reise igjen? Noen som husker? Nope, må gjøre som Trond sier – bare en måte å finne det ut! Neste juryering blir på en pizzeria i Napoli. Hvis de fortsatt finnes, da?»
Det er Torkel Skjolden og Marcus Hassel som utgjør det kreative teamet fra TRY, mens produksjonen er gjort av Verdens Sterkeste Mann. Prosjektleder hos TRY er Anja Sandberg.
Norwegian radiospott
15-sekunders versjon (1)
15 sekunders versjon (2)
Black Week i middelalderen
Det var en lang og friskt dramatisert enkeltspott fra XXL og Anorak som vant bronsen i Sølvmikken for november. Juryen forklarer mer i sin begrunnelse: «Denne var digg og lang! Veldig gøy med sammenlikning mellom «rett før vi skal gå i krigen-tale» og Black Friday! Og med en såpass lang spot er det fort gjort å tenke at «her kommer det et langt og treigt oppsalg på slutten, med en masse produkter til nedsatte priser», men nei! Forfriskende at dere bruker alle de 55 sekundene på dramatiseringen, der oppsalget lever helt naturlig»
Det er Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen som er det kreative teamet hos Anorak, mens Sagveien Resort sto for produksjonen. Konsulent og prosjektleder hos Anorak er henholdsvis Kine Werenskiold og Silje Tobiassen.
Middelalder Black Week
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.