– Norsk reklame bør ha norsk musikk

Det mener Ann-Kristin Kreutz og Joachim Alte i Ekko Agency. Nå lanserer de systemet Ekko Songs for å legge til rette for bruk av norsk musikk i blant annet reklamefilmer, filmer og TV-serier.

Ekko Agency 2020
Ann-Kristin Kreutz og Joachim Alte.

Ifølge Ann-Kristin Kreutz og Joachim Alte i Ekko Agency går omtrent 80 prosent av budsjetter til musikkbruk rett ut til internasjonale produksjonsmusikkkataloger, snarere enn tilbake til den norske musikkindustrien. Kreutz er tidligere direktør for forretningsutvikling i Universal Music Norge, mens Alte er musikkprodusent, artistmanager og music supervisor. De etablerte Ekko Agency for noen år tilbake som et byrå innen musikk- og merkevaresamarbeid, og merket fort at det var utfordrende å finne og lisensiere norsk musikk.

– Det er ingen grunn til at norske reklamebyråer ikke skal velge musikk fra norske artister. Det har aldri eksistert noen tjeneste som legger til rette for bruk av norsk musikk, men nå lanserer vi Ekko Songs, en plattform som vil gjøre det enkelt å velge norsk, forteller Kreutz og Alte.

– Det finnes utrolig mye bra norsk musikk, men det er tøft å nå frem til de som står bak TV-, reklame- og film-produksjoner i konkurranse med verdens største artister. Vi håper Ekko Songs vil gjøre det lettere å velge norsk musikk og at det vil føre til økte inntekter for en bransje som er hardt rammet av pandemien, sier Ann-Kristin Kreutz.

På plass i tjenesten er allerede flere av landets største artister, blant andre deLillos, Daniel Kvammen, Iris, Dårlig Vane og Sondre Lerche. Til sammen er det 5000 låter i systemet, som vokser hver dag.

– Viktig arena

Unge Ferrari er en av artistene som har sine låter tilgjengelig i Ekko songs. Både han og hans manager sier de er begeistret for løsningen.

– For oss artister er musikk på tv-serier og reklamer en viktig arena å synes på. Det er veldig bra ta det nå endelig kommer en løsning for å enkelt både finne og klarere musikk til slik bruk, sier Stig Joar Haugen, også kjent som Unge Ferrari.

– Jeg syns nesten utelukkende at selskap som jobber mot det norske markedet, og vil benytte seg av musikk, bør velge norsk. Det føles nært og ærlig, og det er mer enn nok å velge i, uavhengig av formålet med musikken. Ekko gjør denne prosessen enkel, sier Unge Ferrari-manager Petter Wahlen.

Mulighet for å bli oppdaget

Artister som Röyksopp, Lemaitre, No. 4, Anna of the North og Aurora har tidligere slått gjennom i nye markeder etter å ha vært med på reklamefilmer hvor musikken deres har blitt eksponert. Men også mindre kjente artister har mulighet til å ha dette som et utstillingsvindu.

– Ekko Songs er en platform som vil kunne løfte opp og frem norske artister som kanskje ikke like lett havner top-of-mind via eksisterende kanaler. Det handler like mye om selve musikken og hva den skaper av følelser og assosiasjoner, som navnet til artisten som fremfører den. Derfor vil dette kunne være en fin mulighet for mer ukjente artister å få muligheten til å få musikken sin eksponert for mange.

Vil tilby et alternativ

Covid-året 2020 har gått hardt utover musikkbransjen. Live-inntekter har så og si uteblitt i sin helhet, og da blir det viktig med alternative inntektskilder.

– Bruk av musikk i audiovisuelle produksjoner er noe som lenge har havnet i bakerste rekke lenge i store deler av norsk musikkbransje, og etterspørselen etter lisensierbar musikk har blitt møtt med store rammeavtaler som eneste løsning. Vi ønsker å tilby et alternativ som stimulerer til, og legger til rette for, økt bruk av norsk musikk og dermed økte inntekter for norsk musikkbransje, sier Alte.

– Det ville hjulpet norsk musikkbransje så mye om man kunne bli litt mer bevisst på å heller velge norsk. Vi mener at det er en svært liten ting en merkevarer kan gjøre om de bare bestemmer seg for å velge norsk til sin neste kampanje, avslutter Kreutz.