Ny epoke for Anorak: Vierdal slutter etter elleve år

Byråleder Torgeir Vierdal slutter i Anorak etter elleve år. Styreleder Thomas Høgebøl mener Vierdal og Anorak-gjengen har mye av æren for at hele NoA Norge-familien nå er sterkere på strategisk kreativitet enn noen gang.

Pressebilde Torgeir Vierdal53
Torgeir Vierdal. Foto: Anorak

Anorak har aldri vært bedre posisjonert, ifølge den avtroppende byrålederen Torgeir Vierdal.

– Sammen med de ansatte i Anorak har jeg hatt gleden av å lage engasjerende kommunikasjon som har skapt resultater for oppdragsgiverne våre i elleve år. Sammen har vi bygget et ledende fagmiljø som har plassert Anorak i sentrum av norsk reklame og kommunikasjon. Jeg er så stolt av den gjengen.

Gründer og styreleder i NoA, Thomas Høgebøl, mener Vierdal har vært helt instrumentell i å skape en NoA Norge-familie som er sterkere på kreativitet enn noen gang.

– Torgeir og Anorak har vært motoren i NoAs «creativity at core»-prosjekt som sikrer at resten av NoA-familien bruker de samme pedagogiske verktøyene, enten det dreier seg om analyse, strategi, endringsledelse eller produktutvikling.

– Et av Norges råeste kreative miljøer

Høgebøl berømmer Vierdal og Anorak for hva de har gjort for bransjen og for NoA.

– Torgeir ble med i Anorak da selskapet satt i hjørnet hos et mediebyrå og bare var fire personer. Jeg ble veldig glad da Anorak ble med i NoA i 2014. Det ble definerende for hva NoA skulle bli. Sammen med Torgeir og hans team har vi bygget et av Norges råeste kreative miljøer, sier Høgebøl.

Når Torgeir Vierdal nå trer til side, etterlater han seg et Anorak han gjerne fortsatt skulle vært en del av, men som han er overbevist om vil skyte ytterligere fart.

– Noen ganger kan det være nyttig for selskaper å gjennomføre endringer i ledelsen for å bringe inn nye perspektiver i den videre utviklingen. Jeg vet at hele gjengen i Anorak kommer til å ta godt imot en ny ledelse, sier avtroppende byråleder og NoA-partner Torgeir Vierdal.

Vi har diskutert andre roller i NoA, men ettersom det er Anorak som ligger hjertet mitt nærmest, så har jeg takket nei. Selv om også NoA alltid vil ha en gigantisk plass i hjerte.

– Uendelig stolt

Ledelsen i NoA har ønsket å ha med Vierdal videre i NoA, men Anorak-sjefen mener det er riktig å ta steget helt ut av familien.

– Jeg er uendelig stolt over det vi har skapt sammen og er sikker på at dette kommer til å fortsette. Samtidig har jeg funnet ut at tiden akkurat nå var god for å stoppe opp og vurdere veien videre, sier Vierdal

– Anorak har siden de ble en del av NoA vokst fra 15 til 70 millioner i byråinntekt og Vierdal har samtidig tatt ansvaret for å lansere Bold i Norge frem til de ble løftet ut som eget selskap i 2018. Det er imponerende i en bransje som i perioden har hatt en flat utvikling, sier Høgebøl.

Kine Werenskiold konstitueres som daglig leder, og med støtte fra Janne Espevalen, Silje Tobiassen og Jens-Petter Aarhus utgjør de den nye administrasjonen inntil videre i Anorak.

Også ny norgesleder i NoA, Kai Holmberg, som kommer fra produkt og teknologi-siden, ser den kreative kraften og sier at denne skal forsterkes og utvikles mer i alle NoA-selskapene.

– Design, teknologi og innhold er verktøyene våre, men strategi, kreativitet og bærekraft er vårt DNA og som driver lønnsom vekst for samarbeidspartnerne våre. Her skiller vi oss fra mange konkurrenter der ute og derfor er Anorak helt sentral i NoA som helhet, sier Holmberg.