Mener det er mye uklarhet rundt bærekraft-begrepet

Alle vil ha mer bærekraft, men det er litt uklart hva det egentlig innebærer. Derfor har designbyrået Everland gjennomført en ny studie for å hjelpe skandinaviske bedrifter med å sikre at de snakker så forbrukerne forstår.

Christian Halsted
Det er nødvendig at vi sikrer en felles forståelse av bærekraft-begrepet, menerChristian Halsted, Executive Strategy Director hos Everland.

Over halvparten av skandinaviske forbrukere (52 %) synes det er vanskelig å finne ut av hvilke produkter og bedrifter som er bærekraftige. Det danske designbyrået Everland mener det er mange ting som tyder på at vi mangler en felles forståelse for hva bærekraft er, hvordan bedrifter er bærekraftige, samt en innsikt i forbrukernes krav og forventninger til bærekraft.

Everland har sett nærmere på bærekraftsbegrepet og avdekket at danske, norske og svenske forbrukeres meninger. For selv om vi mangler en felles forståelse, viser det seg at det likevel er svært viktig for oss. Så viktig at vi stadig stiller høyere og høyere krav til bedrifter om å etterleve dem.

For eksempel mener 64 % av nordmenn at merkevarer ikke er tilstrekkelig bærekraftige. Samtidig forventer 77 % av nordmenn at matvarer produseres etisk og bærekraftig.

Everlands studie bygger på en spørreundersøkelse av 1500 forbrukere i Danmark, Norge og Sverige. Byrået har i tillegg snakket med eksperter og ledere hos Coop, Simple Feast, Orkla, Midsona, Arla og REMA 1000.

– Det har blitt noe alle snakker om, og det med god grunn. Som rådgiver og sparringspartner for flere ledende merkevarer som forbrukerne forventer seg svært mye av, er det nødvendig at vi sikrer en felles forståelse av begrepet. En forståelse som hjelper oss med å bygge en bro mellom forbrukernes forventninger og bedriftens initiativer. Det viser seg nemlig at oppfatningen kan være svært ulik, uttaler Christian Halsted, Executive Strategy Director hos Everland.

Rapporten «An (un)Popular Truth)» ble lansert 1. mars og kan lastes ned på www.everland.dk.