Ring 2 arrangerer omvendt pitch

Det fremdeles ferske Oslo-byrået snur opp ned på pitch-prosessen og inviterer annonsørene inn i et løp som skal ende opp med en brief fra en kunde.

IMG 9862 2x
Daglig leder Ina Egelandsdal med en utstrakt hånd til alle annonsører der ute. Foto: Ring 2
IMG 0006 2x
Bokholderi: Partner og kreativ leder Hans Magne Ekre. Foto: Ring 2

Ring 2, som ble ble startet opp før jul av Ina Egelandsdal, Hans Magne Ekre, Per Kristian Voss Halvorsen og Alexander Gjersøe, inviterer alle annonsører til en omvendt pitch, der målet er å sitte igjen med en samarbeidspartner og en brief.

ring2pitch.no skriver byrået at de som en del av sin høstsatsning har rom for å styrke sine annonsørforbindelser, og derfor inviterer til en åpen pitchprosess.

– Vi har egentlig bare lagt opp til en prosess tilsvarende den vi på byråsiden deltar i selv, bare at vi her skal ende opp med en brief fra en kunde — en slags omvendt anbudsprosess altså, forteller strategisk leder Halvorsen.

– Like greit å lage en selv

– Vi har fått mange interessante oppdrag siden oppstarten, men er naturligvis sultne på enda mer, og ønsker oss derfor flere spennende kunder. Og siden det er litt stille på pitch-fronten i bransjen mot sommeren, tenkte vi at det var like greit å lage en selv, fortsetter han.

Ring 2 kan fortelle at de har latt seg inspirere av gode pitchprosesser de har deltatt i tidligere, og har et mål om at også denne skal gå på skinner. Derfor har de tilrettelagt for et ryddig løp, hvor de blant annet kompenserer annonsører som går videre fra kjemi-møtene med 3750 kroner.

– De dagene der en kunde nærmest gifta seg med byrået sitt er litt over

De understreker også at annonsører som allerede har en byråforbindelse kan delta i pitchen. Det er på ingen måte å være illojal mot byrået sitt, men tvert i mot klokt å teste ut ulike miljøer på ulike oppgaver, mener de.

– Vi ser at bransjen er i endring. De dagene der en kunde nærmest gifta seg med byrået sitt er litt over. Det sier seg selv at når oppgavene blir mer komplekse, så trenger man veldig ulik kompetanse, og denne finner man ikke samlet på ett kontor. Det vil si, det finnes digre byråer som leverer alle disipliner, men kan man egentlig være best i alt? Det er dessuten klokt å utfordre hvordan man tenker innimellom, blant annet ved å hente impulser fra Ring 2.