Sølvmikkvinner med historisk sus fra TRY og Telia

Store nyheter om Telias revolusjonerende 5G-nett preger Sølvmikkens vinnerkampanje i februar, laget av TRY.

Til Harald

For å annonsere det nye 5G-nettet til Telia, har TRY og Både Og kreert og produsert en kampanje som sannsynligvis er et hakk eller to mer forseggjort en det som gjennomsnittet på radio. En lett pedagogisk anlagt kampanje bestående av tre spotter, med både historisk og vitenskapelig brodd.

Juryen forklarer nærmere i sin begrunnelse: «Er det lov å holde på sånn da? Ja jo, når man har store nyheter kanskje. Telias tre spotter er til sammen 231 sekunder lange og tillater seg laaaang rennafart for å fortelle om det revolusjonerende 5G-nettet som endelig skal få litt fart på mobilbruken vår. Tre flott produserte radioreklamer som er velskrevne og tar lytteren med på en reise gjennom tid og sted. Et slags infotainment-univers som skaper bilder i hodet, omtrent som på film, bare at det er på radio. Applaus til produksjonsselskap der altså. Juryen synes den spotten hvor man stiller seg spørsmålet om hvem som bygde landet er best. Rett og slett fordi den er mest relevant. Det gjenstår vel bare å si bra jobba og gratulerer til alle involverte.»

To kreative team hos TRY sto bak jobben: Jonas Grønnern & Lars Kristian Harveg og Lars Joachim Grimstad & Egil Pay. Både Og står for produksjonen, med Eskil Paus som regissør.

– Mange kunder ville bedt oss pent om å si dette litt kortere, men Telia utfordrer jo alt mulig, også reklamespott-lengde. Så skryt til dem og skryt til Eskil og Snitt på Bådeog, som lagde det her. Og skryt til Eline, prosjektlederen vår, som ikke kunne være med i liksom-møtet vi lagde for å ta korona-bilde, sier gjengen fra TRY.

Eskil fra Både Og har også en kommentar.

– Det er deilig å se noen satse på langt format, med kjærlighet til detaljer og teksthåndverk på samme tid. Og kreativt spillerom med budsjetter til de små, men akk så viktige detaljer.

Telia 5G: «Isaac»

Isaac.mp3
Last ned

Telia 5G: «Flat Earth»

Flatearth.mp3
Last ned

Telia 5G: «Hvem bygde landet»

Hvem-bygde-landet.mp3
Last ned

Fug, flis og kreativ prosentregning

Både Og fortsetter sitt langtlevende konsept for flis-, laminat- og parkett-kjeden Right Price Tiles, der de tulleringer til butikkansatte rundt om i landet. Et velkjent grep som fremdeles fenger, ifølge juryen, som har premiert jobben med månedens andreplass.

«Kødderinging er en egen gren, i hvert fall i radiosammenheng. Mange mener dette er litt slitt fenomen, men når det er såpass underholdene så funker det jo. Right Price Tiles har lenge holdt på med dette konseptet og det føles troverdig og artig. Rett og slett litt imponerende hvordan de greier å holde liv i det. Kred for god cast og stayer-evne. To ringefingre opp for Right Price Tiles.»

Hos Både Og, som står bak både idé og produksjon, besto det kreative teamet av Hans Kristian Heide og Tom Aksel Mathisen.

Right Price Tiles: «Laminat, naturlig»

Laminat.mp3
Last ned

Right Price Tiles: «Mosaikk, prosent»

Mosaikk.mp3
Last ned

Elendige råd mot tørr og uren hud

Tredjeplassen i februar går til Los & Co for en kampanje for Apotek 1. Juryen forklarer hvorfor:

«Apotek 1 har de gode rådene er budskapet i denne radioreklamen. Dette er dramatisert med noen artige manus som tuller med litt tilfeldige og ikke så gode råd fra bloggere på nettet. Morsomt premiss, men man kunne med hell «dratt på» litt mer var juryen ganske enig om. Som et slags godt råd. Uansett, grattis med pallplassering!»

Hos Los & Co består kreativt team av Charlotte Bakken og Ragnar Roksvåg, mens Sagveien Resort står bak produksjonen.

Apotek 1: «Tørr hud»

Tørrhud.mp3
Last ned

Apotek 1: «Uren hud»

Uren-hud.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.