Sommerstengt med Håkon Fretheim

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

89970 62990 original
Byråleder i Per Høj, Håkon Fretheim.
  • Navn: Håkon Fretheim
  • Stilling: Byråleder i Per Høj

Heisann Håkon! Hva legger du i kreativitet?

– Å finne på noe som er nytt og nyttig? De beste definisjonene på kreativitet har vel blitt klisjeer, og klisjeer er vel nesten det motsatte av noe kreativt. Hvis jeg skal svare «kreativt» er en kreativ løsning på et problem den som i utgangspunktet er feil, men som likevel blir riktig. Det er å finne skjulte dører ut av korridoren der alle går i kø.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Mange ganger er kreativitet veldig tilfeldig. Man hører ofte om at de beste ideene dukket opp da opphavspersonen ikke prøvde, tok en pause, hadde gitt opp osv. Det er kanskje nettopp fordi vedkommende var i en prosess og allerede hadde grubla masse på problemet at ideen ble unnfanget? Så var det da flaks eller kreativitet? «Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet» var egentlig en nedlatende spøk seint på kvelden under en ganske fastlåst idéøkt. Det ble en payoff som vant Reklame for Alvor og ble brukt av mange i lang tid etterpå. Isaac Hayes og David Porter satt visstnok også dønn fast da de jobba med å få et senere legendarisk blåseriff til å bli en låt. Så dårlig var stemningen at Hayes ble sur for at Porter brukte for lang tid på dass og skreik etter han. Da svarte Porter «Hold on, I’m coming».

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Vi er et reklamebyrå, og kreativitet er selve kjernen i Per Høj. Vårt mantra er at «Kreativitet basert på innsikt gir effekt», og dette gjennomsyrer alt vi gjør, uavhengig av om vi utvikler en kommunikasjonsplattform eller tjeneste for kundene våre. Dette medfører naturligvis at kontoret er fullt av folk som har valgt kreativitet som sitt levebrød, og kreatører er gjerne ganske uforutsigbare og morsomme å være sammen med. En bra ting med å jobbe i byrå!

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Hvis man skal tenke originalt, er det ifølge litteraturen en fordel å føle aversjon mot regler og konvensjoner og helst være i en tilstand av følelsesmessig kaos. Jeg skal oppsøke konvensjonen av alle sommerkonvensjoner, hytteliv med familien på Hurum-landet, i Grimstad og forhåpentligvis en tur på fjellet. Ting jeg har gjort før, og som jeg vil gjøre igjen, fordi det er avslappende, behagelig og forutsigbart - og trolig lite stimulerende for kreativ tenkning, med mindre vi får vepsebol i kjøkkenbenken, hytta brenner, båten synker, eller noe annet følelsesmessig kaos-frembringende skulle finne sted.

– Eller som Orson Welles oppsummerer det i The Third Man:

«In Italy for 30 years under the Borgias they had warfare, terror, murder, and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love - they had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock.»

God sommer!

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.


Annonse: