Unge team fra TRY Råd og NORD DDB vant Young Lions Film og Young Lions Print

Ingrid Mullis og Jantra Hollum i TRY Råd vant Young Lions Film med bidraget «Girl Math», mens Young Lions Print ble vunnet av Jens Østrem og Henriette Fürst i NORD DDB med bidraget «Fra en hjelpende hånd – til hennes første bankavtale».

232 A1367
Jens Østrem og Henriette Fürst i NORD DDB vant Young Lions Print med bidraget «Fra en hjelpende hånd – til hennes første bankavtale». Foto: Werner Juvik
232 A1347
«Girl Math» av Ingrid Mullis og Jantra Hollum i TRY Rådl vant Young Lions Film. Foto: Werner Juvik
WJ1 7279
Foto: Werner Juvik
WJ1 7242
Foto: Werner Juvik

Young Lions-briefen fra Care handlet om å få mer oppmerksomhet om Cares arbeid for kvinner over hele verden. For film-delen gikk oppgaven ut på å få publikum engasjert gjennom å forklare Cares arbeid med spare- og lånegrupper (mikrokreditt), mens annonseløsningen ganske enkelt skulle rekruttere flere månedlige givere.

«Girl Math» av Ingrid Mullis og Jantra Hollum i TRY Råd er en film for TikTok og Instagram som har til hensikt å utnytte Girl Math-trenden for å inspirere publikum til å engasjere seg i CAREs arbeid og tiltrekke seg nye månedlige givere.

– Imponerte juryen sterkt

Juryens begrunnelse: «At vinneren av Young Lions Film produserte denne fra idé til ferdig film på bare 48 timer imponerte juryen sterkt. Dette kunne blitt publisert slik det foreligger. Arbeidet var virkelig best tenkt og best fortalt. Løsningen utfordrer ikke bare konvensjonene om veldedighet, men tar også tak i et trendende fenomen og snur det på hodet. Det går fra noe litt komisk og fjasete til noe alvorlig og viktig. You do the math!»

Annonsen «Fra en hjelpende hånd …» av Jens Østrem og Henriette Fürst i NORD DDB er en print-løsning som skulle få folk til å vurdere pengegaver til Care ikke som almisser, men noe som bidrar til mer enn bare en midlertidig løsning.

– Elegant, innovativ og sterk

Juryens begrunnelse: «Årets vinner av Young Lions Print imponerte og inspirerte juryen. Det som ved første øyekast ser ut til å være en ordinær annonse, viser seg å ha flere lag. Løsningen er elegant, innovativ og sterk – og snur bokstavelig talt en klisje til et engasjerende budskap.»

Vinnerne i den norske Young Lions-konkurransen går videre til internasjonal konkurranse i Cannes Lions i sommer.