Ville gjøre det enklere å teste gode ideer – nå er SmplCo nominert i Design Intelligence Award

SmplCo er et selskap skapt ut fra frustrasjon: hvorfor er det så forbanna vanskelig å lage og teste ut fantastiske digitale løsninger? Svaret ble en modell der du kan teste ut ideen din etter fem dagers prototyping. Nå er selskapet blitt nominert i prestisjetunge Design Intelligence Award.

Teamx
SmplCo-teamet: Michael Millar, Andreas Melvær, Dag Andreas Olsen og Lasse Andresen. Foto: SmplCo

Melvær&Co i Stavanger er en gammel reklameskute som ble sjøsatt tilbake i 1989. Etter pandemien hadde ledelsen i byrået lyst til å satse på noe nytt og gøy, og Andreas Melvær og Dag Andreas Olsens utgangspunkt var at det alltid har vært en utfordring for byrået, slik det er for reklamebyråer flest, å levere gode digitale løsninger av det mer intrikate slaget. De bestemte seg dermed for å starte et eget selskap dedikert til å løse dette, og begynte å søke folk litt utenfor sin egen sfære.

Sammen med Lasse Andresen (ForgeRock), markedsføringseksperten Michael Millar og Andras Toth (Evista agency) startet de opp SmplCo, der man har utviklet en femstegs modell som skal gjøre det raskere og billigere å teste ut ideer.

– Vi har redesignet selve prosessen bak utviklingen av digitale produkter

– Vi jobber kun på én måte, og det er å lage en femdagers klikkbar prototype, der alle unødvendige ting skal bort. Vi har redesignet selve prosessen bak utviklingen av digitale produkter, forteller Andreas Melvær.

– Resultatet kommer aldri til å være perfekt, men det gir oss et utrolig bra felles utgangspunkt for å diskutere det som betyr noe for prosjektets forskjellige interessenter, enten det er sentrale figurer internt eller eksterne investorer. Det legger et godt grunnlag for å teste den digitale hypotesen som ligger bak selve ideen. Og du får et veldig tydelig utgangspunkt for prosjektet, og ikke minst prisingen av det. Innen en uke leverer SmplCo et vakkert produkt for å vise hvordan plattformen, produktet eller tjenesten din vil fungere og hva det vil levere, alt utan kostnadene, risikoen og tiden som er involvert i den tradisjonelle utviklingsprosessen, fortsetter han.

Hittil har de utført oppdrag for selskaper som Norwegian Experience, Campall, Campera, Remora Robotics og Innovation Dock, samt internasjonale koder som energiselskapet Mabanaft, mixed reality-testen for musikk for Joon i San Francisco og What’s Cooking i Amsterdam.

– Kunder har brukt femdagersprototypene sine til å vinne investeringer og til å finne en innovativ løsning på et uovervinnelig problem. Andre har brukt prototypen sin til å vinne støtte fra bedriftsledere og andre interessenter, og til å vinne priser, forteller Melvær.

Her bør det også nevnes at Innovasjon Norges støtteordninger for oppstartsselskaper kommer til å forutsette prototyping fremover.

– Design- og utviklingsindustrien blomstrer på forsinkelse og høye kostnader

Og nå er SmplCo altså nominert til den prestisjetunge globale prisen Design Intelligence Award, som i år fokuserer på «Design Evolution», altså hvordan design endrer seg over tid, så vel som rollen i samfunnet og kulturen.

– Denne samfunnsmessige og kulturelle evolusjonen er nøyaktig det SmplCo ble opprettet for. Design- og utviklingsindustrien blomstrer på forsinkelse og høye kostnader. Det kan gjøre innovasjon til et mareritt i et miljø der fart og – mer ofte enn ikke – klok budsjettering er av essensen, sier Melvær.

– Så vi redesignet helt design- og utviklingsprosessen for å gjøre det mye enklere, raskere og billigere for gründere å bringe sine digitale drømmer til live og ta på seg verden. Det er flott å se at vår modell for fem dagers prototyping blir anerkjent med denne nominasjonen, avslutter Melvær.

Hva gjør SmplCo?

SmplCo lager en klikkbar prototype på fem dager. Hva er så fett med klikkbare prototyper? De hjelper startups eller innovasjonsavdelingen med å overbevise investorer, engasjere nøkkelpersoner, overbevise kunder og synliggjøre sitt produkt.

Hva er Design Intelligence Award?

DIA er en av de nyeste og mest prestisjetunge internasjonale akademiske prisene innen design, grunnlagt i 2015 av China Academy of Art i samarbeid med flere andre organisasjoner. DIA anerkjenner innovative, fremsynte og bærekraftige designløsninger som adresserer virkelige problemer og forbedrer folks liv. Konkurransen er åpen for alle i designindustrien, uavhengig av bakgrunn eller disiplin. Det koster ingenting å delta, tvert i mot er det 728.000 dollar i prispotten.