Kampanje fra Coca-Cola med «norsk» fredagsfavoritt

Coca-Cola lanserer en ny kampanje, spesielt utviklet for Norge og Norden, der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.

Coca cola
Fotografen Fredrik Trovatten har vært i Mexico på vegne av Coca-Cola for å dokumentere taco-kulturen. Foto: Fredrik Trovatten

Coca-Cola lar taco være temaet for selskapets nye kampanje, som er spesielt utviklet for Norge og Norden, med Norge som første land ut. Og det er nettopp likhetene og forskjellene mellom Mexico og Norge som står sentralt i Coca-Colas nye taco-kampanje.

– I løpet av få tiår har vi her i landet fått en sterk taco-tradisjon. Fredagsbordene rundt om i de tusen hjem vitner om ulike preferanser. Dette vekker engasjement. Diskusjonene går rundt rømme eller ikke, calimex eller texmex, og så videre. Vi synes det er morsomt å minne om at, uavhengig av hva du ellers foretrekker, er en iskald Coca-Cola Zero Sugar et perfekt følge til en autentisk taco-opplevelse, sier Ingrid Tombra Halvorsen, Marketing manager i Coca-Cola Norge.

– I vår nye kampanje sier vi dermed «Where there are tacos, there’s Coca-Cola». Oppfordringen er: Nyt en kald Coca-Cola Zero Sugar sammen med favoritt-tacoen, sier Halvorsen.

Prisbelønt fotograf

Kampanjebudskapet vil frontes på mange måter:

– Vi er stolte over den autentiske stemningen i kampanjebildene som skal vises utendørs. De er tatt i dokumentarisk stil i Mexico, av den prisbelønte fotografen Fredrik Trovatten, og skildrer taco-kulturen der, sier Halvorsen.

– Andre elementer er en film som vil gå både på TV og digitale flater, en 3D-fotoutstilling på Jernbanetorget, materiell i butikk, samarbeid med Old El Paso i utvalgte butikker og QR-koder på emballasje som lar folk vinne fine premier. Hovedpremien er en tur til Mexico for hele familien, der vinnerne kan stifte direkte bekjentskap med hvordan tacoen serveres i dens «vugge», sier Halvorsen.

Landskamp – i taco

Kampanjen vil etter hvert få en mer fysisk form.

– Vi bruker den internasjonale taco-dagen 4. oktober som startpunkt for å kommunisere at folk selv skal få smake seg frem til om deres tacopreferanser ligger tettest på norske eller meksikanske varianter, sier Halvorsen.

– Fra den dagen forteller vi i ulike kanaler om hvordan to kjente kokker skal servere folk taco fra en popup-restaurant i Oslo. Den ene representerer Mexico, den andre Norge. Så blir det opp til publikum å stemme på tacoen de liker best. Jeg kan avsløre at kokkene går inn for oppgaven med liv og lyst: Oppskrifter spikkes på, og konkurranseånden er tydelig til stede.