Joner og Odden blir regiteam

Kristoffer Joner og Bjørn Arne Odden skal sammen lage reklamefilm for Filmhuset.



Bjørn Arne Odden og Kristoffer Joner har samlet sett en meget variert bakgrunn, blant annet popmusikk, røykdykking, fiolinspilling, metal (som i heavy), ku-røkting, skuespilleri, filmproduksjon, snøskuffeproduksjon, offiser i Sjøforsvaret, militærnekter, filmskoleelev, teaterskoleelev, krigsskoleelev, livets harde skole, og så videre.

To mann, ett team Duoen er – Joners kjendisstatus i mente – naturlig nok opptatt av å bli presentert som et team der enkeltindividene utfyller hverandre godt med sine forskjellige bakgrunner, og som sammen står sterk.
– Han har en unik forståelse for fortellerkunst gjennom mennesker, som gjør at han lar rollefigurene og skuespillet være drivende, i stedet for å belage seg på tekniske løsninger i historiene. Kristoffer er en mann med sterke og reflekterte meninger
om det meste, og som det er både utfordrende og lærerrikt å jobbe sammen med, skryter Odden om sin kollega.

Joner er ikke snauere.
– Han er en mann jeg har lært, og stadig lærer mye av. Han har et særdeles godt øye for historiefortelling og fortellerteknikk. Bjørn Arne er en arbeidsmaskin som elsker det han driver med og presser de rundt seg til å yte sitt beste. Han er enkelt og greit en filmens mann.

Storebrandmonologene Joner har tidliger fremstått som noe av en reklamekritiker, særlig overfor kampanjene til Storebrand, der skuespillerkollegaer som Dennis Storhøi, Ane Dahl Torp, Espen Schønberg, Anneke von der Lippe, Svein Tindberg og Bjarte Hjelmeland fremfører gravalvorlige monologer. Hvorfor vil duoen så gjøre reklame?
– Vi er generelt hverken i mot reklame eller forsikring, men det er måten akkurat denne kampanjen sprer frykt og usikkerhet på som gikk inn på oss, og som vi ville si ifra at vi ikke fant oss i. Vi har ingen problemer med å lage reklame, gjerne også for forsikring, men det er viktig å ha forståelse for hva en er med på, og vi må kunne leve med de avgjørelsene vi tar og de filmene vi lager.

Bak avgjørelsen ligger det også et ønske om å utvikle seg som regissører.
– Å lage god reklame ser vi på som en veldig viktig og spennende utfordring, og noe som vil ha stor betydning i forhold til å utvikle oss videre som filmskapere. Så er det jo også slik at reklamefilmer har budsjetter som er romslige nok til at vi kan få prøve ut nye teknikker og jobbe med de beste folkene. Vi håper å kunne lage gode reklamefilmer som vi kan stå for, avslutter Odden og Joner.