0102

1536 588e0 original
1538 1c793 original
1542 def64 original
Sendt inn av
FRANK.
Kunde
Swedish Match
Bakgrunn: Swedish Match er markedsleder i snusmarkedet. I Norge har selskapet en andel på ca 80% av markedet. Selskapet har dog hatt en utfordring i å lansere et produkt som prefereres i det yngste segmentet, først og fremst i Norge men også i Skandinavia. Målsetning: Salgsmålet det første året var å nå en andel på 4%. Dette ble nådd etter de 3 først månedene. Det ble solgt 193 000 bokser på 3 måneder bare gjennom Reitan systemet. Oppdraget: Å utvikle navn, konsept, visuell identitet og pakningsdesign på 0102 for Swedish Match. Målgruppen: De yngste brukerene av snus og røykere. Innsikt i segmentet har gitt klare indikasjoner om at målgruppen ikke ønsker å bli assosiert med de etablerte brukerne av snus. De ser ikke seg selv som forbrukere av snus. Snus er bare en del av livsstilen de lever akkurat i dag. Konseptet: "Supernormal" med fokus på det funksjonelle i produktene. Overdesignede, "kule" merkevarer oppfattes av den unge målgruppen, som å prøve for mye, med lav troverdighet på å levere et produkt av god kvalitet. Hva de etterlyser er et produkt som bare leverer enkle og funksjonelle løsninger, og en god total opplevelse. Designet er bevisst holdt på et lavmælt nivå pga innsikten om målgruppens ønske om et produkt som ikke bærer i seg et statement for brukerne. Det er målgruppen som må aktualisere merket og ikke omvendt.

Bidragsytere

  • Lee Cartmell på FRANK.
    Art Director
  • Eda Lyngra på FRANK.
    Grafisk Design
  • Nick Bilmes på FRANK.
    Grafisk Design
  • Oscar Michaelsen på FRANK.
    Konsulent
  • Lee Cartmell på FRANK.
    Grafisk Design