Årets viktigste kaffepause

Sendt inn av
McCann/Drive/SDG
Kunde
Kreftforeningen
Medieplassering
Event
Altfor mange unge kvinner dropper å ta den enkle celleprøvetesten som kan forhindre livmorhalskreft. Dette måtte vi gjøre noe med. Og siden det åpenbart ikke fungerer med et statlig brev med påminnelse, fikk vi heller prøve å nå disse unge kvinnene på deres premisser. Derfor inngikk vi et samarbeid med Baker Hansen, som gjerne ville være med på å by målgruppen på gratis kaffe – på en betingelse: At de brukte kaffepausen på å bestille en celleprøvetime. Gjennom uka stuntet pågikk ble over 5000 kaffekopper delt ut. Det foreligger dessverre ingen resultater på antall celleprøver som har blitt tatt i etterkant av kampanjen ennå, men vi har tatt oss friheten til å regne litt på potensialet: Av alle som tar celleprøve er det ca 0,75% som får påvist alvorlig celleforandring og som behandles for å forhindre utvikling av kreft. Av disse ville ca 16,6% utviklet kreft dersom de ikke hadde fått forebyggende behandling. Dersom alle de 5000 unge kvinnene som fikk en gratis kaffe faktisk holdt det de lovet, har vi statistisk sett reddet 6,25 unge kvinner fra å utvikle livmorhalskreft. (Og selv om kanskje ikke alle holdt det de lovet, var det langt flere som fikk med seg kampanjen i presse og sosiale medier, enn de som fikk seg en gratis kaffe)

Bidragsytere

  • Torny Hesle
    Tekstforfatter
  • Thale Høy-Petersen
    Art Director
  • Ingrid Lea
    Art Director
  • Tone Angsund
    Konsulent
  • Camilla Drake Raanaas
    Prosjektleder
  • Sofia Storhaug
    Ansvarlig hos kunde
  • Marte Langfjæran
    Grafisk Design
  • Cato Skogvoll
    Annet (må beskrives)
  • Ema Bihor
    Annet (må beskrives)