Årets viktigste låt

Sendt inn av
Manus
Kunde
VG-lista
Medieplassering
Kampanjeside og VG-listas egne sosiale kanaler, redaksjonell synlighet på NRK, P3, VG og 730. Målrettet annonsering på YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat, VG, Aftenposten, 730.
VG-lista er Norges mest populære gratiskonsert for ungdom mellom 15-19 år. Innsikt fortalte oss at hele 22 % av målgruppen i økende grad føler seg ensomme. Vi ville bruke merkevarens kraft til å gjøre en forskjell, og valgte å lage et konsept som var større og viktigere enn selve konserten. Konseptet skulle vekke følelser, og knyttes opp mot musikk og inkludering. Hovedutfordringen var å skape engasjement i en målgruppe det er vanskelig å skape interesse hos, og samtidig øke likingen til VG-lista. Målgruppen unngår aktivt reklame, og vil helst være med å skape innholdet. I innsiktsarbeidet så vi også at det de konsumerer mest av, er musikk - og at musikere er de influenserne med størst gjennomslagskraft, spesielt de som tar standpunkt og løfter frem samfunnsrelaterte temaer. Med målgruppeinnsikten som bakteppe, skapte vi en plattform der unge kunne dele sine tanker om ensomhet. Lauren, som med sine 17 år var midt i målgruppen, skrev deretter låta «Ensom» basert på bidragene. Låta ble sluppet på Spotify, og fikk sin live-premiere på VG-lista konsertene. Kampanjen engasjerte ved å invitere målgruppen inn i et univers med et tema som var viktig og relevant for dem. Og ikke minst: Kampanjen gjorde at de likte VG-lista bedre.

Bidragsytere

  • Øyvind Losnegard
    Webdesign
  • Holm & Haug
    Produksjonsbyrå
  • Vjollca Moazzem
    Ansvarlig hos kunde
  • Brede Finne
    Ansvarlig hos kunde
  • Mussa Dagnew
    Ansvarlig hos kunde
  • Øistein Engelsen Fjæra
    Annet (må beskrives)
  • Marie Nord
    Annet (må beskrives)
  • Marianne Solheim
    Konsulent
  • Siri Skaustein
    Tekstforfatter
  • Thea-Sofie Koren Brekke
    Prosjektleder