AS Vinmonopolet – Med hundre års historie inn i fremtiden (copy)

Sendt inn av
Dinamo Design
Kunde
Vinmonopolet
Vinmonopolet er statens ordning for ansvarlig salg av alkohol. For å sikre oppslutning om ordningen må VMP framstå aktuelle, begeistre og skape inspirerende kundeopplevelser. De manglet verktøy for å kommunisere rundt smak og fag, uten å oppleves fristende og alkoholpositive. Balanse representerer tosidigheten i VMPs oppdrag; begrense skadevirkningene av alkohol, og skape inspirerende kundeopplevelser – og visualiseres gjennom bruk av kontraster. Kontrasten er hentet fra den ikoniske polrosen og videreført til navnetrekket, fonten, illustrasjonsstilen, fargebruken og layout, skaper en kobling mellom de visuelle virkemidlene som gir et helhetlig uttrykk og tydelige ID-markører. En rik fargepalett gir mulighet til å bruke farger assosiativt for å kommunisere produkt og smak på en subtil måte. I kombinasjon med de distinkte verktøyene, gir det identiteten rom for tilpassede uttak, fra stramt og offisielt, til inspirerende og ekspressivt. Identiteten er forankret i polets historie og tar verdifulle komponenter fra den, men spisset til vår tidsånd. Polrosen er tilbakeført til sin opprinnelige form, tegnet av Hermann Bongard, mens navnetrekket, som henter inspirasjon fra gamle skilt, har fått en stor grad av egenart og står som en likeverdig selvstendig avsender. Det er nettopp håndverket i utførelsen av polrosen, navnetrekket, fonten og illustrasjonene, som alle er basert på kontraster, som gjør at den bærende ideen Balanse gjennomsyrer hele identiteten.

Bidragsytere

  • Rikke Hatlo
    Seniordesigner
  • Anna Ducros
    Designer
  • Alexandre Schou Salbu
    Designrådgiver
  • Tonje Jæger
    Designrådgiver
  • Bjørn Brochmann
    Illustratør
  • Ellmer Stefan
    Custom Type Design
  • June Torp
    prosjektleder
  • Marie Skajaa Sandegren
    prosjektleder