‹‹Åtte alternativer til demokrati››

Sendt inn av
Isobar Norge
Kunde
7-eleven, Reitan Convenience
Medieplassering
Kanalene P4 og P5
Bakgrunn/problemstilling 7-Eleven ønsket å bruke viralen rundt stortingsvalget til å øke antall solgte kaffekopper med på 10% ift. samme periode i 2012. Men hvordan koble kaffe og stortingsvalg? Ide Utgangspunktet for kampanjen var at valgdeltagelsen ved stortingvalget de senere årene har vært synkende. Vi mente det kunne ligge en mulighet i et engasjement for det å bruke stemmeretten. For en aktør som 7-Eleven burde det imidlertid gjøres med en smule finesse, for å opptre med et snev av troverdighet. Derfor utviklet vi et konsept med ett budskap i butikk; ”Grublekaffe”, og ett budskap eksternt; ”Åtte alternativer til demokrati” – med samme visuelle utforming. ”Åtte alternativer til demokrati” forklarte nøytralt hva andre styringsformer innebærer, og konkluderte med at det kanskje ikke er så galt å leve i et demokrati, tross alt. Noe å tenke på – over en kopp Grublekaffe, for eksempel. Radiospottene Radioideen er naturlig nok bygget over samme lest: Hva om det det var slik i Norge? Spottene ble laget som tenkte nyhetssendinger i et Norge med en helt annen styringsform. Resultat 13,3% økning i antall solgte kaffekopper ift samme periode i 2012. ”Åtte alternativer til demokrati/Grublekaffe” ble med det 7-Eleven største kaffesuksess i 2013.

Bidragsytere

  • Einar Fötschl
    Tekstforfatter
  • Kristina Schaathun
    Ansvarlig hos kunde
  • Nils Ola Bark
    Annet (må beskrives)
  • Jan Erik Kirkevold Nilsen
    Art Director