Avisa Oslo - Byen vår akkurat nå, akkurat her

Sendt inn av
Ring 2
Kunde
Avisa Oslo
Avisa Oslo ble etablert i 2020 med mål om å bli Oslos lokalavis nummer 1, men kjennskapen var lav og assosiasjonene fraværende. Tallene viste at Aftenposten lå hele 15 prosentpoeng foran AO på spørsmålet om hvilke aviser man går til når man søker Oslo-stoff. Gjennom et grundig innsiktsarbeid fant vi ut at Oslos innbyggere føler en stor grad av tilhørighet til byen. Vi fant også ut at det var et savn etter lokale nyheter helt ned på nabolagsnivå. Sist men ikke minst avdekket vi også hva slags temaer Oslo-folk var mest interessert i. Dette resulterte i konseptet «Byen vår, akkurat nå», der "byen vår" peker mot fellesskapet og "akkurat nå" handler om den redaksjonelle gjerningen. Formålet med konseptet var å bygge troverdighet på at AO kjenner hver minste krik og krok, og at vi er oppdatert på alt som skjer akkurat der du er. For å innfri løftet på radio, utviklet vi en kampanje skreddersydd for digital radiolytting. Vi geostyrte helt ned på spesifikke områder i byen, for å bevise AO sin relevans. Hørte du f.eks. radio på Majorstua, fikk du en radiospott, som handlet om nettopp Majorstua! Hver spot gjenskapte lyden av ulike nyheter fra det aktuelle området. Etter kampanjen lå AO hele 7 prosentpoeng foran Aftenposten på spørsmål om hvilken avis byens innbyggere oppsøker for å lese Oslo-nyheter!

Bidragsytere

  • Alexander Gjersø
    Kreatør
  • Hans Magne Ekre
    Kreatør
  • PK Voss Halvorsen
    Rådgiver
  • Ina Egelandsdal
    Prosjektleder
  • Kristin Stoltenberg
    Ansvarlig hos kunde
  • Eskil Paus
    Regissør
  • Joachim Sandvik
    Lyddesigner
  • Elisabeth Andonov
    Produsent
  • Margrethe Miljeteig
    Ansvarlig hos kunde
  • Magne Storedal
    Ansvarlig hos kunde