Barn, ikke brud

Sendt inn av
Nord DDB Oslo
Kunde
TV-aksjonen NRK og PLAN
Hvert år står 12 millioner barn brud. For Nordmenn flest er det umulig å forstå hvordan dette kan skje. <br /><br />En viktig del av TV-aksjonen går ut på å informere og utdanne om hva midlene går til. For om man forstår hva pengene går til, er det lettere å gi. <br /><br />Som en del av kampanjen for årets TV-aksjon «Barn, ikke brud» ble det laget en interaktiv film på nett og i undervisningssystemet Salaby brukt av skoler over hele landet. Satt i et alternativt Norge tok man valg på vegne av Sara, en jente som får beskjed om at hun skal giftes bort mot sin vilje. Filmen lot folk erfare hovedgrunnene til at barneekteskap finner sted og hvor komplisert problemstillingen faktisk er. Filmen ga også innsikt i effekten av tiltakene som midlene fra TV-aksjonen går til. <br /><br />Årets aksjon samlet inn 262,7 millioner kroner som er det høyeste beløpet i TV-asjonens historie.

Bidragsytere

  • Andrea Lütken
    Tekstforfatter
  • Ingrid Serine Hvidsten
    Tekstforfatter
  • Jens Østrem
    Art Director
  • Simen Instefjord Ødemotland
    Art Director
  • Aleksander Hetland
    Rådgiver
  • Helene Follesøy-Thuen
    Prosjektleder
  • Oda Svendsen
    Designer