Barnebruden

36897 cc443 original
Sendt inn av
JCP Nordic
Kunde
Plan International Norge
Medieplassering
Facebook-annonsering og samarbeid med Egmont
For Jentekampanjen 2016 ønsket Plan International Norge å fokusere på ungdomsgrupper som jobber lokalt for å stoppe barnebryllup i land Plan er tilstede. Ungdomsgruppene består av jenter og gutter fra 13 år og oppover, og inkluderer ofte jenter som selv har opplevd å bli giftet bort. Den edle historien om hva disse unge gruppene gjør er inspirerende. De har lite eller ingen ressurser, og medlemmene er også svært fattige. Det som resonnerte godt hos oss var måten de jobbet for å stoppe et bryllup – de snakket. Når gruppen hører rykter om at et barnebryllup er ferd i med å skje, går de i gang med å snakke med potensielt involverte mennesker i den aktuelle landsbyen. Gjennom diskusjon forsøker de å overtale familien til å stoppe bryllupet. Hvis dette mislykkes, går de til politiet og til slutt de lokale myndighetene. Dette arbeidet er langt fra enkelt, og altfor ofte lytter ikke folk til dem. Vi ønsket å speile utfordringen de har, ved å prøve å få det norske folk til å lytte til deres utrolige historie. Derfor utviklet vi Barnebruden, en podcast-serie i fire episoder, ledet av Katarina Flatland. Vi fulgte en ungdomsgruppe i Mulanji i Malawi, mens de arbeidet med å stoppe bryllupet til 15 år gamle Aseka. Resultatet ble en fascinerende skildring av ungdomsgruppens arbeid. Historien er trist, men samtidig vakker og oppløftende takket være motet og positiviteten til ungdomsgruppen. Gjennom lyd og lytting kan publikum virkelig engasjere seg.

Bidragsytere

  • Paul Little
    Kreativ leder
  • Kristine Nergaard
    Art Director
  • Jesper Sundnes
    Tekstforfatter
  • Manuela Pacheco
    Grafisk Design
  • Jasper Wiese
    Grafisk Design
  • Kim Reksten Grønneberg
    Konsulent
  • BådeOg
    Produksjonsbyrå
  • Caroline Reinskou Engelhart
    Ansvarlig hos kunde
  • Trine Tolfsby
    Prosjektleder