Blåfrost 2014

21461 442ba original
21740 316d2 original
Sendt inn av
Frank Trana
Kunde
Blåfrostfestivalen
Medieplassering
Slipen Scene - Konsertbygg - Utvendig og innvendig
Bakgrunn: Innerst i en fjord, lang mot nord, ligger Slipen. Et enormt industribygg - værbitt og slitt, men fullt av historikk. En gang et pumpende hjerte i et av Norges største båtbyggermiljø. Da industrialiseringen sendte arbeiderne hjem og økonomien til bunns ble Slipen forlatt. Lysene slukket og maskinene støvet ned. Skitne kjeldresser hang igjen på knaggene i garderoben. Der var dørgende stille. Helt til en gjeng musikalske ildsjeler vekket giganten i fjæra til live. Vi befinner oss i Rognan. Et lite tettsted i Saltdal kommune i Nordland. Der arrangerer de Blåfrostfestivalen. En festival som har bygd seg opp til å bli en nasjonal aktør på rekordtid. Utfordring: Vår oppgave var å profilere festivalen i 2014. Vi ønsket å gjøre det like ekte som festivalen er, og hentet inspirasjon fra navnet – Blåfrost. Mål: Vi ønsket å skape en magisk følelse for festivaldeltagerne, ved å lage en illusjon av at frosten kom ut gjennom veggene. Gjennomføring: Det resulterte i at vi laget bandnavnene i is, ved å fryse ned bokstaver. Deretter smeltet vi bokstavene ved hjelp av varmelamper, blåselamper og et strykejern montert provisorisk i en eske. Smelteprosessen ble filmet og kjørt i revers, slik at vi fikk en følelse at bandnavnene vokste opp og ut av bakgrunnen. Ved å projisere filmen på veggene både utvendig og innvendig på hele festivalbygget – var det Blåfrost overalt. I form av denne ambient plakaten. I tillegg ble det laget fysiske plakater, som bidro sterkt til at festivalen ble utsolgt på 20 minutter.

Bidragsytere

  • Frank Trana
    Kreativ leder
  • Øystein Hermstad
    Fotograf
  • Øivind Holthe
    Ansvarlig hos kunde
  • Hanne Thoresen
    Tekstforfatter
  • Morten Rolseth
    Tekstforfatter