Bloggbarna

37083 18ab3 original
Sendt inn av
Benedicte Willand Elsrud
Kunde
Bachelor fra Westerdals Oslo ACT 2016. Fiktiv kunde: Reddbarna.
Medieplassering
En falsk blogg(egen plattform) og en kampanjeside som i første omgang ble delt rundt på sosiale medier av et utvalg ambassadører. Deretter gikk det av seg selv.
Fiktiv kampanje fra Westerdals Oslo ACT Problemstilling: «Hvordan kan man tydeliggjøre rosabloggeres påvirkning på unge jenter for deres foreldre?» Ut ifra min problemstilling og hva jeg kom frem til i den teoretiske oppgaven har jeg lagd holdningskampanjen «Bloggbarna». Målet med kampanjen er å få foreldres oppmerksomheten, deretter Informere de om hvilke påvirkninger barna deres blir utsatt gjennom rosablogger. Unge jenters selvbilde blir svekket og usikkerheten blir forsterket. Jenter helt ned i åtte-årsalderen blir dratt med inn i en verden fylt av plastiske operasjoner, blekede tenner, en maske av sminke og falske øyenvipper. Barna er for unge til å vite bedre, så da må vi opplyse foreldrene om hva faktum er. Det er de som kan nå ut til barna. Kampanjen er delt opp i tre deler: 1. www.lisaisabella.no: Dette er en falsk blogg. Blogginnlegget vil bli delt rundt på sosiale medier for å skape blest og oppmerksomhet. Forhåpentligvis ser folk at det er noe galt med blogginnlegget; En jente på 10 år skal ikke ha lyst til å operere seg. Trykker de seg videre inn på bloggen til Lisa Isabella, vil de komme inn på kampanjesiden, som er del to. 2. www.bloggbarna.no: Dette er kampanjesiden, der jeg først ønsker å presentere et nytt begrep; «Bloggbarna»; Dette kan vi kalle flertallet av barn og ungdommer i Norge. Det er de under 20 år som leser rosablogger. På kampanjesiden vil man kunne lese kronikken «La Barbie-dukken forbli et leketøy og ikke et kroppsideal», lese om stuntet «www.lisaisabella.no» og se kampanjefilmen, som er tredje og siste del av kampanjen. 3. Kampanjefilmen tar utgangspunkt i barnas nettbruk og deres psykiske helse. Filmen har samme budskap som resten av kampanjen, og kan stå alene. Dette er et stunt og en kampanje uten budsjett. Deling i sosiale medier var derfor målet.

Bidragsytere

  • Benedicte Willand Elsrud
    Art Director
  • Anders Pedersen
    Filmfotograf
  • Øyvind Mathisen
    Lyd
  • Christian M Steenfeldt-Foss
    Stylist