Bokstavdonasjon for Organdonasjon

18845 53974 original
18971 8de5e original
Sendt inn av
Saatchi & Saatchi
Kunde
Stiftelsen Organdonasjon
Medieplassering
Aftenposten, VG.no, lokalaviser, utendørs
Medalje
Gullblyanten 2014
Sølv, Sosiale medier
Ved spørsmål om organdonasjon er det de pårørende som blir spurt. Det er altfor få som kjenner standpunktet til sine nærmeste. Derfor gjorde vi det enkelt for folk å sende et tydelig signal om sitt valg og samtidig sette andre på tanken ved å donere to av bokstavene i navnet sitt. En navneendring på Facebook er en synlig handling som sprer seg og starter samtaler. For at de donerte bokstavene skulle gå til noe relevant, ble de brukt til å fortelle sanne historier om folk som har fått et organ. Hver gang vi hadde nok bokstaver til en historie, ble den "låst opp". Disse historiene ble delt av de som donerte bokstaver til dem. Allerede etter tre dager hadde folk donert bokstaver nok til å låse opp alle historiene vi hadde fått inn fra transplanterte. I tillegg til deling på nett, presenterte vi disse i form av «livsannonser" i Aftenposten. Med helt lik form som dødsannonsene på organdonasjonsdagen 25.10.14

Bidragsytere

  • Øyvind Waage
    Kreativ leder
  • Snorre Martinsen
    Art Director
  • Kristoffer Reppen
    Art Director
  • Ida Fjeldbraaten
    Tekstforfatter
  • Patrik Bergfjord
    Planner
  • Nanna Grønli
    Prosjektleder
  • Linus Hjellström
    Art Director
  • Aleksander Sekowski
    Ansvarlig hos kunde
  • Joe Langdon
    Annet (må beskrives)
  • Håkon Fretheim
    Konsulent
  • Haagen Sæther-Larsen
    Konsulent
  • Ola Bagge Skar
    Grafisk Design
  • Frode Skaren, ByHands
    Illustrasjon
  • Eiliv Gunleiksrud
    Grafisk Design
  • Nicolas Matt
    Webutvikling
  • Rune Sandnes
    Webutvikling