Bytt fly og flyselskap

Sendt inn av
McCann/Drive/SDG
Kunde
Widerøe
Medieplassering
print, utendørs, nett og kino
Medalje
Gullblyanten 2012
Bronse, Reise, transport og turisme
Fra 1. mars 2012 fikk Widerøe konkurranse fra Norwegian på rutene Torp-Bergen og Torp-Trondheim. I den forbindelse var det viktig for Widerøe å stå høyt på banen og skape størst mulig blest rundt sine to fremste konkurransefortrinn: 1) Widerøes mange flere avganger enn Norwegian. 2) Widerøes rennomé som et raust og vennlig flyselskap. Mesteparten av markedet på de to rutene er forretningsreisende. For disse er antall avganger av stor betydning, fordi man ofte har behov for å bytte til et fly som går litt før, eller litt senere, enn man antok da man planla reisen. Undersøkelser viste også at målgruppen overvurderte hvor mange avganger Norwegian kom til å ha fra Torp. Sannheten var at Norwegian bare hadde ett morgenfly og ett ettermiddagsfly hver vei til de aktuelle byene. Widerøe hadde nesten tre ganger så mange avganger per uke. Dermed var det i realiteten bare Widerøe som kunne tilby fleksibilitet. Dette budskapet ble kommunisert i en tradisjonell reklamekampanje med enkle påminnelser om at ”Widerøe flyr til og fra Torp hele dagen”. Parallelt ønsket Widerøe en aktivitet, som kunne skape ekstraordinær oppmerksomhet, og gjøre Widerøe til hovedperson på et tidspunkt der Norwegian egentlig var nyheten. Framfor å sørge over de passasjerene som lot seg friste til å fly med nykommeren, bestemte vi oss derfor for – bokstavelig talt – å ta dem under vingen. Konkret tilbød vi konkurrentens passasjerer å bruke Norwegian-billettene sine til å booke om til Widerøes avganger, hvis de skulle ha behov for å bytte til et litt tidligere eller litt senere fly. Eneste betingelse var at det fantes et ledig sete på den avgangen man ønsket å booke om til. Dermed brukte vi egentlig bare ren overkapasitet til å promotere Widerøes to fortrinn.

Bidragsytere

  • Stein Simonsen
    Tekstforfatter
  • Torstein Greni
    Art Director
  • Camilla von Borcke
    Prosjektleder
  • Charlotte Havstad
    AD-assistent
  • Hanne Bruusgaard
    Ansvarlig hos kunde
  • Siw Børli
    Ansvarlig hos kunde
  • Marius Zachariasen
    Konsulent
  • Arnt Egil Andreassen
    Producer
  • Nils-Peder Sand
    Regissør
  • Dallas
    Produksjonsbyrå
  • Tilnærmet Lik
    Produksjonsbyrå
  • Beril Holte Rasmussen
    Byråproducer
  • Martin Apenes
    Annet (må beskrives)