Dagbladet Tiltet

26608 4fb3f original
26614 2db55 original
26617 9af98 original
26623 545a1 original
26626 c72f6 original
Sendt inn av
Hyper
Kunde
Dagbladet
Medieplassering
Dagbladet
Dagbladet har i 146 år fortalt deres viktigste nyheter gjennom forsiden, men forsiden i seg selv har ikke forandret seg mye i løpet av disse årene. Den har alltid vært i det samme, gamle, vertikale formatet. Når Dagbladet våren 2015 bestemte seg for å lansere Dagbladets papiravis digitalt, fikk vi i oppgave å kommunisere dette til avisens faste lesere. Vår løsning var å forandre på det helligste av det hellige: Dagbladets forside. Gjennom å tilte forsiden gjorde vi den til en printannonse for Dagbladets nye digitale produkt. Forsiden er Dagbladets beste reklamekanal. Sammen med desken i Dagbladet utviklet vi en tiltet forside som var synlig i alle avis stativer over hele landet. På side 2 og 3 hadde vi plassert den samme forsiden inn i en iPAD sammen med en forklaring på hvorfor forsiden var snudd. Noe som var med på å forsterke opplevelsen av at det er den samme avisen analogt som digitalt. Tall fra Dagbladet viser at den tiltede forsiden ble sett av nærmere halve befolkningen i Norge, og i løpet av kun tre (3!) uker nådde Dagbladet årets totale mål av nye digitale abonnenter.

Bidragsytere

  • Dennis Tönnkvist
    Art Director
  • Frank Nystuen
    Tekstforfatter
  • Jørgen Van Santen
    Art Director
  • Knut Sverre
    Konsulent
  • Silje Høgaas
    Prosjektleder
  • Rune Bendiksen
    Fotograf
  • Lene Hordvik
    Ansvarlig hos kunde