Dear Tripadvisor

Sendt inn av
T/A POL
Kunde
Comfort Hotel og Regnskogfondet
Medieplassering
Nett og Youtube
Hotellindustrien er en stor belastning for planeten, blant annet med høyt forbruk av energi ogvann, og tonn av mat som kastes hver dag. I Norge har Comfort Hotels kommet langt i sin satsing på bærekraft, og erfarer at det ikke bare gir bedre resultater for miljø og folk, det gir også bedre resultater på bunnlinjen. Ideen vår er enkel. Vi mener at den mest effektive metoden for å få en mer bærekraftig hotellindustri er å få TripAdvisor til å legge til bærekraft som et ratingkriterie når gjestene anmelder hoteller. Da må alle hoteller som ønsker en topplassering på TripAdvisor bli mer bærekraftige i sin drift Og de må fortelle hva de gjør til gjestene slik at de kan rates for det. På den måten øker man også kunnskapen til gjestene, noe som kan gi en selvforsterkende effekt. For Comfort Hotel blir dette et langsiktig og stort prosjekt. Det gir dem en arena å snakke om bærekraft. Alle ansatte er jobber mot et felles mål, og det interne fokuset på bærekraftig drift er større enn noen sinne. Vi har ingen tro på at TripAdvisor vil lytte til en liten hotellkjede i Skandinavia å endre seg raskt, så vi har laget en kampanje hvor folk kan støtte saken med sin facebookprofil eller mailadresse. Står mange nok bak, tror vi TripAdvisor vil lytte. EFFEKT Kampanjen har nettopp startet, status er så langt 4.500 signeringer og 87.000 har sett filmen på youtube. Regnskogfondet støtter kampanjen aktivt, og merkeordningen Fairtrade har gått ut med oppfordring til sine følgere. Det tok bare seks timer etter lanseringen før markedsdirektøren Jenny Rushmore i TripAdvisor tok kontakt via mail, og ba oss om å legge ned kampanjen. Dialogen fortsetter og det er mye uoffisiell kontakt mellom Comfort og TripAdvisor. Kampanjen er plukket opp av IceNews på Island som intervjuet både Jenny Rushmore og Simen Vinge, markedsdirektør i Comfort Hotels. Vi har svart TripAdvisor at kampanjen ikke vil stoppes og fra neste år stiller hele Nordic Choice Hotels seg bak kampanjen og løfter den frem med enda mer muskler i alle kjeder. Vi har ikke tenkt til å gi oss.

Bidragsytere

  • Espen Horne
    Klipp
  • Christian Sol
    Lyd
  • STIR
    Produksjonsbyrå
  • FEED
    Produksjonsbyrå
  • Sagveien Resort
    Produksjonsbyrå
  • Simen Vinge
    Ansvarlig hos kunde
  • Simone Pohjolainen
    Ansvarlig hos kunde
  • Rudolf Reim
    Konsulent
  • John Jacobsen
    Konsulent
  • Petter Haavik
    Lyd
  • Colleen Christiansen
    Producer
  • Håkon Nybø
    Lyd
  • Thorbjørn Ruud
    Art Director
  • POL for Supertanker
    Reklamebyrå
  • Petter Bryde
    Tekstforfatter
  • Lise Schelvan
    Prosjektleder
  • Anita Nørsett Dahl
    Prosjektleder
  • Mathias Stav
    Webutvikling
  • Petter Edna
    Webutvikling
  • Fredrik Søgaard
    Webdesign
  • Fredrik Hæreid
    Byråproducer
  • Susann Johansen
    Grafisk Design
  • Øystein Relbo-Knutsen
    Regissør
  • Axel Lavin
    Producer
  • João Lavieri
    Illustrasjon
  • Unomas (Ruben & Enric)
    Annet (må beskrives)
  • Alistair Cheyne
    Annet (må beskrives)