Define redefinert

Sendt inn av
Cretalux
Kunde
Lilleborg AS
BAKGRUNN Da Define ble lansert i 2002, skilte serien seg tydelig ut fra sine konkurrenter. Med en markant grafisk bue, og et nordisk design, hadde Define et helt særegent visuelt uttrykk. Serien ble raskt markedsleder. Gjennom flere redesign og uten langsiktig visuell strategi mistet Define noe av sin renhet og egenart. Spesielt ved siste revitalisering fikk enkeltvariantene stort spillerom og hvert sitt illustrative uttrykk. Dette skapte en fragmentert serie med lavere kvalitetsfølelse og en svekket posisjon i hylla. LØSNINGEN Define er utviklet i et unikt samarbeid med norske frisører og skreddersydd for nordisk hår. For at Define igjen skulle fremstå stolt og aktuell, ønsket vi å vektlegge merkets opprinnelige DNA - deres inngående kompetanse og historie. Dette uten å bli tilbakeskuende eller gammeldags. Med en “less is more”-tilnærming til designprossessen rendyrkes det skandinaviske opphavet. Ved å strippe produktene ned til hvite flasker og tuber fikk vi et blankt lerret. Hver variant ble “dyppet” i farge. Fargefeltene mot det hvite landskapet danner en horisont og klare bånd på tvers av produktene. Dette gir en sterk blokkeffekt i hylla. Logoen er redefinert, D’en er tydeliggjort og fremstår nå mer markant, i koksgrå, på tvers av Defines ulike serier. Topp- og bunnfeltene møtes i en bølgesøm og gir assosiasjoner til det nordiske landskap. Størrelsen på bølgesømmen varierer etter serie (Wash & Care og Styling). Fargekodene ble opprettholdt for at forbruker lett skal kunne kjenne igjen sin favoritt. Men ved å gi serien en kaldere palett og metallisk overflate fikk produktene mer egenart og økt kvalitetsoppfattelse. Stylingserien som har en yngre målgruppe ble satt i neonfarger. Define er nå verken utpreget feminin eller maskulin, men oppleves kun ren, proffesjonell og skandinavisk.

Bidragsytere

  • Ina Bråthen
    Grafisk Design
  • Bjørn Rybakken
    Kreativ leder
  • Line Støtvig
    Konsulent
  • Bente Lund-Hansen
    Prosjektleder
  • Reidar Oksavik
    Annet (må beskrives)
  • Astrid Ore, Group Marketing Manager
    Ansvarlig hos kunde
  • Christine Adele Madsen, Senior Brand Manager
    Ansvarlig hos kunde
  • Emilie Kristin Antonsen, Senior Packaging Developer
    Ansvarlig hos kunde
  • Silje Seim Okstad, Brand Manager
    Ansvarlig hos kunde
  • Bjørn Erik Johnrud, Designer Orkla Design
    Ansvarlig hos kunde
  • Lise Holm-Glad, Professional Director Hair
    Ansvarlig hos kunde