Den blå vernehjelmen

EJ Kj KJYN Blå Hjelm Board
Sendt inn av
WAL
Kunde
Norges hyggeligste håndverker
Den landsdekkende bransjekåringen, Norges hyggeligste håndverker ønsket å nå ut til flere unge med sitt omdømmebyggende arbeid for håndverksbransjen. Blant ungdom, og spesielt i storbyene, har yrkesfag og håndverksbransjen lav status. Veldig snart vil dette gå fra å være et omdømmeproblem, til et samfunnsproblem hvor vi vil mangle 90 000 fagarbeidere i Norge (innen 2035). Problemet er komplekst og sammensatt, og vil kreve både politiske krefter og et betydelig statusløft i samfunnet for å gjøre yrket attraktivt igjen. <br /><br />Derfor satte NHH i gang en digital highfive til alle de som vurderer yrkesfag, studerer yrkesfag og til alle de dyktige håndverkerne der ute. Kampanjen kom til syne i form av en blå vernehjelm på folkets Snapchat-bitmoji’er. Hjelmen lå allerede tilgjengelig i bitmoji-klesskapet. Alt vi trengte å gjøre, var å tørke støv av den og engasjere målgruppen til å ta den i bruk. <br />Den digitale hjelmen spredde seg raskt, og fikk folk til å anerkjenne håndverkerne i sosiale nettverk over hele landet. Den fikk politikere til å engasjere seg, og til slutt tok både Erna Solberg og Jonas Gahr Støre på seg en blå hjelm, og utviste et tverrpolitisk engasjement for håndverksbransjen.

Bidragsytere

  • Anna Johansen
    Art director
  • Hanna Wennstam
    Art director
  • Sigmund Malkenes
    Rådgiver
  • Jenny Waters
    Prosjektleder
  • Petter Knutsen
    Klipper
  • Henning Selvåg
    Performance
  • Astrid Øen Olsen
    Grafisk designer
  • Martin Grevstad
    Pr & kommunikasjon
  • Benjamin Husstad Neberg
    Prosjektleder
  • Claudia Caroline Bajek
    Innhold