Den ene barndommen

Sendt inn av
Turid/Tore Woll
Kunde
Erlik Oslo
Medieplassering
18. oktober 2019
Salget av gatemagasinet Erlik Oslo har falt siden 2013. Mye av problemet er at magasinet oppleves som mindre relevant, og de en gang unike stemmene som ropte “Erlik Oslo”, er blitt bakgrunnsstøy for beboerne i hovedstaden. Problemet er blitt så stort at selgerne nå opplever å bli oversett. De blir gått store sirkler rundt på gaten, og blir ikke lenger sett på som en del av det samfunnet vi andre “vanlige” Oslobeboere tilhører. Men én ting har vi fremdeles til felles; vi har alle vært barn en gang. Og altfor ofte må vi tilbake til nettopp barndommen for å se hvorfor ting gikk galt. Derfor gikk Erlik Oslo sammen med UNICEF og lagde temanummeret “Den ene barndommen” - et Erlik Oslo-nummer som handlet om viktigheten av å bli sett, oppvekst og hvor stor rolle barndommen kan ha for hvordan voksenlivet blir. Og for å få oppmerksomhet rundt utgivelsen, solgte barn magasinet en tidlig oktobermorgen. Stuntet dokumenterte vi og filmen ble delt på sosiale medier. Filmen ble Erlik Oslos mest sette og delte film noensinne, hvorav 33% så hele filmen på 1 min og 30 sek, og 47% av de var gjennom delinger! Magasinet ble også Erlik Oslos mest solgte magasin i 2019, med 20% økning i salg.

Bidragsytere

  • Glenn David Bøhler Haugen
    Tekstforfatter
  • Zakarias Nadir
    Art Director
  • Tore Woll
    Tekstforfatter
  • Ragni Reitan
    Prosjektleder
  • Tindur Jensson
    Prosjektleder
  • Mikkel Gulliksen
    Producer
  • Iselin Saga
    Regissør
  • Martin Rustad Johansen
    Fotograf
  • Martin Otterbeck
    Filmfotograf
  • BleckOUT
    Produksjonsbyrå