Du er OK!

Sendt inn av
Aptum AS
Kunde
OsloKollega
Medieplassering
Tatt i bruk på virksomhetens materiell
I 2017 fusjonerte arbeidsmarkedsinkluderingsbedriftene ILAS AS og ITAS AS til det nye selskapet OsloKollega. Både navn og identitetsdesign er utviklet av Aptum. Virksomhetens målgrupper er arbeidssøkere som trenger hjelp inn i ordinært arbeidsliv, NAV og bedrifter knyttet til arbeidsinkluderingsprosjekter. Inspirert av bedriftens visjon om å hjelpe mennesker videre i liv og karriere utviklet vi en leken, upretensiøs og imøtekommende identitet. Navnet OsloKollega er tydelig på at det handler om jobb, har et likeverdighetsaspekt og passer til verdiene ’Ekte og Offensiv’. I tillegg er ordstammen (fra lat. Collegam) lik på mange språk, som også er en fordel siden hovedmålgruppen er internasjonal. At de to forbokstavene i OsloKollega ble til uttrykket ’OK’, som både er internasjonalt, positivt og sier noe om at man er god nok slik man er, underbygde at dette var et godt navn. Ordet ble av samme grunn valgt som bærende element i logodesignet. ’OK’ ble plassert vertikalt i logoen, som synliggjorde en maskot med hode og kropp. Figuren ble tatt ut på mange måter, og tilførte merkevaren ytterligere varme og sjarme. I tillegg utviklet vi en merkevarestruktur som også knyttet andre aktører/virksomheter under OsloKollega-paraplyen til samme visuelle univers, samtidig som de likevel fremsto med egne logoer.

Bidragsytere

  • Thomas Garaventa
    Grafisk Design
  • Camilla Nordahl Bang
    Reklamebyrå
  • Giovanni Garrone
    Grafisk Design