Epleslang, profil og pakningsdesign

Sendt inn av
Dinamo
Kunde
Epleslang
Ekstern url
http://epleslang.com/
Medalje
Gullblyanten 2014
Gull, Design - Pakning
Epleslang er Oslos egen eplemost som tar utgangspunkt i ubenyttede ressurser i samfunnet. Mange har hager med flere epler enn de selv vil høste. Epleslang ønsker at disse skal komme til nytte og går derfor på epleslang – etter invitasjon fra gavmilde hageeiere. Eplene blir plukket av et team fra Nordpolen Industrier, et sted som gir jobb til andre ubenyttede ressurser i samfunnet, mennesker med fysisk, psykisk eller sosiale utfordringer. Eplene presses til most og blir deretter pakket av de ansatte på Nordpolen. Epleslang trengte et design som skulle selge produktet godt, rekruttere flere eplegivere og skape flere arbeidsplasser. De trengte et enkelt, kostnadseffektivt og miljøvennlig emballasje- og etikettsystem som kunne produseres lokalt og påføres flaskene manuelt av bedriften. Innenfor disse premissene har vi skapt en innbydende flaske for de som kjøper eplemosten og en god arbeidsprosess for de ansatte. Papiretiketten kan printes internt, og det dobbeltsidige trykket skaper både en ren facing som selger produktet samt en veggavis på innsiden med plass til de gode historiene. Papiret kan gjerne være ulike rester eller feilvarer - på denne måten får de brukt ubenyttede ressurser, også til etikettene. Ved å pakke flasken inn i et papir skiller den seg ut i butikkhylla, vi fikk en stor flate til å kommunisere historien deres samtidig som opplevelsen ved å pakke opp eplemosten for forbruker er spennende og gir en høy kvalitetsfølelse.

Bidragsytere

  • Ida Ekroll
    Grafisk Design
  • Kristine Melvær
    Grafisk Design
  • Turid Rønningen
    Prosjektleder
  • Ragnhild Larsen Schei
    Prosjektleder
  • ByHands / Peter-John de Villiers
    Illustrasjon
  • Anne Dubrau
    Ansvarlig hos kunde
  • Therese Jacobsen
    Kreativ leder