Everything That Shines

57179 1cd62 original
57182 535c4 original
57185 e4b5e original
57188 d5a14 original
57194 aa622 original
Sendt inn av
Sollin Sæle
Kunde
Everything That Shines
Medalje
Gullblyanten 2019
Sølv, Student – Design
EVERYTHING THAT SHINES er et magasin om menneskets følelser for ting, og som forsøker å i seg selv være en slik ting. Hvorfor får vi så sterke følelser for ting at vi kan elske et objekt som hverken minner om hverken et menneske eller et dyr? Og kan vi lage nettopp et slikt objekt for å diskutere saken? Der mange andre magasiner rettet mot unge (16-25) tar opp antimaterialisme og antiforbruk for tiden ønsket vi å utforske materialismen - for å hjelpe interesserte og eventuelt provoserte med å forstå seg selv bedre. Everything That Shines utforsker menneskets evige trang til å forelske seg i vakre ting, som for eksempel nettopp et magasin. Løsning: Visuelt lekte vi i EVERYTHING THAT SHINES med å ta opp materialisme ukritisk, men ikke nødvendigvis blodseriøst og som "materialismens store forkjemper". Og ikke helt ironisk heller. Vi ønsket å skape et uttrykk som refererer til materialistisk eksklusivitet men likevel fremstår noe forstyrrende og lekent. Detaljer/Utdyping: Kombinasjonen av en overdrevent høy antikva (som en referanse til elegant Vougue-estetikk og glamour - eller blir det en gravsteinasossiasjon på forsiden?) sammen med en helt motsatt technogrotesk i liten punktstørrelse fikk vi en slags balansert kontrast gjennom magasinet. Sammen med en grafisk brutal men repeterende layout gjør dette at magasinet får sin egen visuelle dialekt og kanskje ikke fremstår helt schizofrent på tross av at ting er i ubalanse. Aktiv bruk av store mengder white space i layouten er ment å gi en følelse av eksklusivitet, men med en litt uventet plassering av tekstblokker. Tekstblokkene er bevisst nærmest på vei ut av sidene noen steder, der magasinet i seg selv får mer plass. Om dette gjør sentrum av magasinet tomt eller om det får høyere verdi er opp til leseren. For å øke "eksklusiviteten" ytterligere og for å skape synlighet i en eventuell magasinhyllet, er formatet gjort større enn noen andre magasiner i Norge. Der de fleste magasiner retten mot unge nå kjører grovt papir hadde vi valgt blankt skinnende foliert papir rundt omslaget - noe som også underbygger magasinets tema og budskap. Alle titler er i capslock for å "rope", og noen steder er titlene så store og stolte at de ikke har plass på siden. Overskiftene er ment å fremstå uredde og lekne, underoverskriftene interesserte og brødteksten mer drøftende og seriøse. Everything that shines er basert på en eksamensoppgave i redaksjonell kommunikasjon på Westerdals.

Bidragsytere

  • Sollin Sæle
    Grafisk Design
  • Per Berge Moe
    Annet (må beskrives)