Findus' matsvinnboks

Sendt inn av
JCP PR & Advertising
Kunde
Findus Norge AS
Medieplassering
Fortjent omtale i ulike nyhetsmedier, samt eget løp i sosiale medier.
Vår utfordring var å skape engasjement rundt noe som alle vet er skadelig, men som allikevel fortsetter å være et stort problem - matsvinn. Det kastes nemlig over 350 000 tonn fullt spiselig mat i Norge, noe som tilsvarer fem tonn hvert 10. minutt! Matsvinn er også en stor klimautfordring da det eksempelvis er et 9 ganger større CO2-avtrykk ved produksjon og transport av mat, enn ved å produsere plast. Oppmerksomheten rundt matsvinn, har dog ikke stått i stil med alvorlighetsgraden. Innsikten vår viste at nordmenn har vanskelig for å innse at de beskjedne restene fra middagen eller matpakken, til sammen kan utgjøre et større problem. Ved å velge fryst mat, kan man redusere eget matsvinn med opp mot 50% da man selv velger hvor mye man skal tilberede, og dermed reduserer risikoen for at maten går ut på dato. Findus, som en av Norges største produsenter av fryst mat, er således en relevant avsender/del av løsningen. Vi ønsket å finne en tilnærming som løftet matsvinn høyere opp i nordmenns bevissthet, uten å være for moraliserende. Det var også viktig for oss å aktualisere dette politisk, samt skape engasjement blant neste generasjons forbrukere.

Bidragsytere

  • Sølve Hindhamar
    Annet (må beskrives)
  • Svein Dybdahl
    Klipp
  • Martin Pira
    Kreativ leder
  • Eirik Moldal Andersen
    Tekstforfatter
  • Kim Reksten Grønneberg
    Konsulent
  • Christian Aune
    Art Director
  • Erik Lysø
    Tekstforfatter
  • Manuela Pacheco
    Grafisk Design
  • Baard Overgaard Hansen
    Ansvarlig hos kunde
  • Malin Valdal Corneliussen
    Ansvarlig hos kunde
  • Birgitte Christensen
    Annet (må beskrives)
  • Mona Wike
    Ansvarlig hos kunde
  • Oscar Beckmann
    Klipp
  • Trine Olsen
    Prosjektleder
  • Anne Marie Schrøder
    Annet (må beskrives)
  • Paul Little
    Kreativ leder