Finnes ikke

XP Vranmo Finnesikke board1
XP Vranmo Finnesikke board2
XP Vranmo Lokale
XP Vranmo Lokale2
Sendt inn av
TRY
Kunde
DNB
Siden 2019 har DNB, gjennom #huninvesterer, inspirert norske kvinner til å investere. Men Norge er ikke investert i kvinner. I 2020 gikk hele 99,2 prosent av investeringene til oppstartsselskaper med kun mannlige gründere. Bare 0,1 prosent gikk til team kun bestående av kvinner. “Kvinner må tørre å satse for seg selv!” trekkes ofte frem når mangelen på kvinnelige gründere debatteres. Men denne statistikken viser at de ofte ikke får muligheten til å satse, selv i et av verdens mest likestilte land. DNB ønsket å vise hvor berikende det hadde vært om kvinner fikk de samme mulighetene og lanserte kampanjen “Finnes ikke”. Vi tok over tomme lokaler i Oslo for å vise hvilke tilbud samfunnet frarøves når kvinner ikke satses på. Her kommer de forbipasserende tettere på problematikken og 0,1 prosent-statistikken får et “ansikt” i form av en lokal butikk og bedrift. Med adshels uten innhold viste vi mangelen på nyskapende produkter, gjennom å bruke reklameplassen disse produktene potensielt kunne fått. I motsetning til tidligere #huninvesterer-kampanjer som er frontet av sterke kvinner, glimrer nå kvinner med sitt fravær for å understreke den skjeve statistikken. Den minimalistiske utformingen skaper rom for refleksjon – hva går egentlig samfunnet glipp av når kvinner ikke satses på?

Bidragsytere

  • Jantra Hollum
    Tekstforfatter
  • Ingrid Mullis
    Art director
  • Kristina Skogen
    Konsulent
  • Vilje Mohn
    Prosjektleder
  • Henriette Valeur
    Prosjektleder
  • Lene Vintervoll Ektvedt
    Innholdsrådgiver
  • Mette Kristin Olsen
    Kundekontakt
  • Madelene Lien
    Mediarådgiver
  • Erlend Ytreeide
    Mediarådgiver
  • Jeppe Gjesti
    Grafisk designer
  • Malin Mindresunde
    Innholdsprodusent, film
  • Lars Rolland
    Fotograf og videojournalist
  • Engla Aldar
    Koordinator
  • Henriette Friisk
    Innholdsprodusent
  • Rasmus Leanders
    Foto/klipp