Fluorfri – for årets sesong, og alle etter

Ye Ywwk Nb Fluorfri presentasjonsboard PR
Sendt inn av
TRY
Kunde
Swix
Swix er verdens ledende produsent av skismøring og har en viktig plass i den norske folkesjelen. Deres fluorholdige skismøring var lenge foretrukket av både eliteløpere og mosjonister. Men fluorholdig skismøring har vist seg å være skadelig for mennesker og natur. I en mediestorm i 2019 ble Swix anklaget for å utsette ansatte, kunder og miljø for store skader, til tross for at Swix allerede hadde jobbet lenge med å fase ut fluorsmøring. I 2020 ble de første produsent som avsluttet all produksjon. Swix trengte å formidle at de hadde tatt sitt samfunnsansvar uavhengig av kritikken. I hjem, hytter og smøreboder over hele landet finnes det fortsatt store mengder fluorsmøring. Swix ville rydde opp. Vi lanserte pantekampanjen: «Fluorfri – for årets sesong og alle etter». En dugnadskampanje drevet av PR-oppslag m.m som oppfordret nordmenn til å sende inn sin fluorsmøring, uavhengig av merke, slik at Swix kunne destruere produktene. Som takk for hjelpen fikk deltakerne gavekort de kunne bruke på fluorfri skismøring i Swix’ nettbutikk. Målet var å engasjere 1000 deltakere til panteordningen. Fra februar–mai 2022 bidro 7500 nordmenn til å fjerne 3,3 tonn farlig skismøring. Totalt delte Swix ut gavekort til en verdi av 3 750 000 kroner.

Bidragsytere

  • Randi Borge
    Kreatør
  • Julian Tepfers
    Kreatør
  • Ulrikke Louise Wiik
    Rådgiver
  • Sindre Beyer
    Rådgiver
  • Martine Holmen
    Prosjektleder
  • Ine Mæland
    Innholdsprodusent
  • Jonathan Gustavsen
    Designer
  • Camilla Jarnum
    Rådgiver sosiale medier
  • Gunnar Stensaker
    Rådgiver sosiale medier
  • Pål Schultz
    Rådgiver sosiale medier
  • Henriette Brekke
    Performance marketing
  • Henrik Reistad
    Motion designer
  • Åse-Line Eide
    Marketing manager
  • Kristine Nergaard
    Kreativ leder
  • Christian Gløgård
    Head of R&D