Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Swix er verdens ledende produsent av skismøring og har en viktig plass i den norske folkesjelen. Deres fluorholdige skismøring var lenge foretrukket av både eliteløpere og mosjonister.
Men fluorholdig skismøring har vist seg å være skadelig for mennesker og natur.
I en mediestorm i 2019 ble Swix anklaget for å utsette ansatte, kunder og miljø for store skader, til tross for at Swix allerede hadde jobbet lenge med å fase ut fluorsmøring. I 2020 ble de første produsent som avsluttet all produksjon. Swix trengte å formidle at de hadde tatt sitt samfunnsansvar uavhengig av kritikken.
I hjem, hytter og smøreboder over hele landet finnes det fortsatt store mengder fluorsmøring. Swix ville rydde opp.
Vi lanserte pantekampanjen: «Fluorfri – for årets sesong og alle etter». En dugnadskampanje drevet av PR-oppslag m.m som oppfordret nordmenn til å sende inn sin fluorsmøring, uavhengig av merke, slik at Swix kunne destruere produktene. Som takk for hjelpen fikk deltakerne gavekort de kunne bruke på fluorfri skismøring i Swix’ nettbutikk.
Målet var å engasjere 1000 deltakere til panteordningen. Fra februar–mai 2022 bidro 7500 nordmenn til å fjerne 3,3 tonn farlig skismøring. Totalt delte Swix ut gavekort til en verdi av 3 750 000 kroner.