Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Swix er verdens ledende produsent av skismøring og har en viktig plass i den norske folkesjelen. Deres fluorsmøring var lenge foretrukket av både eliteløpere og mosjonister.
Men fluorholdig skismøring har vist seg å være skadelig for mennesker og natur.
I 2019 fikk Swix hard medfart i en mediestorm hvor de ble anklaget for å utsette ansatte, kunder og miljø for store skader. Men de hadde allerede jobbet lenge med å fase ut fluorsmøringen, og i 2020 ble de første produsent som avsluttet all produksjon.
Swix trengte å formidle dette. Samtidig fryktet de grønnvasking-beskyldninger fra kundene. Derfor fikk vi heller kundene med oss på laget.
I hjem, hytter og smøreboder over hele landet finnes det fortsatt store mengder fluor. Vi lanserte pantekampanjen: «Fluorfri – for årets sesong og alle etter». En aktiveringskampanje som oppfordret nordmenn til å sende inn fluorholdig skismøring, uavhengig av merke, slik at Swix kunne destruere produktene. Som takk for hjelpen fikk deltakerne gavekort de kunne bruke på ny fluorfri skismøring i Swix’ nettbutikk.
Målet var å engasjere 1000 deltakere til panteordningen. Fra februar–mai 2022 bidro 7500 nordmenn til å fjerne 3,3 tonn farlig skismøring. Totalt delte Swix ut gavekort til en verdi av 3 750 000 kroner.