Foyn visuell identitet

Sendt inn av
Breakfast AS
Kunde
Foyn
Tidlig 2013. Et nytt kjøpesenter skal snart åpne på Tønsberg Torv, men har fortsatt ingen personlighet. Butikkene og menneskene er fortsatt ikke på plass. Handelshuset er kalt opp etter en av byens ildsjeler – hvalfanger, kremmer og kjøpmann Svend Foyn – noe som skaper forventninger hos byborgerne. Vår oppgave var å gi et moderne uttrykk til byens nye handelshus. Foyn skal bli et friskt pust i et tradisjonelt og forutsigbart bymiljø. Bygningsmassen Foyn skal flytte inn i tilhører en brokete fortid og kategoriseres av arkitektonisk som brutalisme. Det ble tidlig i prosessen bestem at det brutalistiske uttrykket skulle mykes opp med inspirasjon fra Art Deco-perioden. Som en felles arbeidstittel mellom designere og arkitekter kom vi frem til setningen ”Litt New York”. Identiteten ble skapt med tanke på differensiering til andre mer tradisjonelle kjøpesentre. Foyn skulle fremstå som mer personlig enn andre kjøpesentere i samme by. Identiteten er ivaretatt i alle kanaler – helt ut til skiltingen av fasader. Foyn bryter mønster for sin kategori og er et friskt pust i et tradisjonelt bymiljø.

Bidragsytere

  • Christian Braathen
    Kreativ leder
  • Charlotte Edøy
    Grafisk Design
  • Martin Ødegaard
    Webdesign
  • Thomas de Vries
    Konsulent
  • Marie Myrer
    AD-assistent
  • Målfrid Udness
    Prosjektleder
  • Pål Egeland
    Ansvarlig hos kunde
  • Victor Frick
    Grafisk Design
  • Benjamin Haffner
    Annet (må beskrives)