Fremtidens hoder

21263 43ff8 original
Sendt inn av
Trigger AS
Kunde
NITH
Utgangspunktet: NITH, IT-høyskolen i Oslo, sliter med å nå frem til flere enn de såkalte IT-nerdene, til tross for at de tilbyr noen av de mest innovative studiene i Norge. En konsekvens av dette er at NITH har hatt utfordringer med for lave søkertall og fallende markedsandeler. Med årets rekrutteringskampanje, ønsket NITH å ta grep for å nå ut til flere og bedre studenter og på den måten snu nedgangen og få inn flere og bedre kvalifiserte søkere. Vel vitende om at fremtidens teknologi kan komme fra hvor som helst og hvem som helst – og ikke minst at den gir oss muligheter mange av oss knapt kan tenke seg i dag, måtte vi bevise at fremtidens teknologi og IT-løsninger ikke bare begrenser seg til ”nerdete” programmering på gutterommet. På den måten ville vi demonstrere at mulighetene med en utdannelse fra NITH er mangfoldige, spennende og engasjerende. Men vi måtte gjøre det på en måte som også appellerte til IT- og teknologientusiastene som allerede kjenner godt til og utgjør flertallet av skolens studenter i dag. Ideen: Gjennom konseptet ”NITH søker Fremtidens hoder” kombinerte vi teknologifasinasjon med egen identitetsbygging. Vi gikk aktivt ut og søkte etter fremtidens hoder til NITH. Disse hodene vil gjennom sin IT-interesse være med å forme samfunnet vårt i fremtiden, og derfor ville vi gi dem den hyllesten de fortjener ved hjelp av fremtidens teknologi – 3D-printing. Det første vi gjorde var å opprette en egen rekrutteringsside, hvor potensielle kandidater kunne skanne inn sitt eget hode via webcam, og få en 3D-modell av seg selv i retur. Så printet vi ut de mest populære og dedikerte 3D-hodene som kom inn og foreviget dem som statuer på noen av de mest prestisjefulle kunst- og kulturarenaene i Norge. Vi brukte også teknologien som trekkplaster på utdanningsmesser rundt omkring i landet, hvor vi 3D-printet hodene til de besøkende på NITHs messestand i nøkkelringformat. For å sikre økt engasjement og interesse rundt kampanjen tok vi i bruk et bredt spekter av virkemidler, fra taktiske annonser til redaksjonelle PR-tiltak, Facebook. Twitter, Instagram, Youtube, event, guerilla-stunts og ikke minst jobbet vi hardt for å engasjere dagens studenter på NITH i prosjektet, som våre viktigste ambassadører. Resultatene: Fremtidenshoder.no hadde over 50.000 unike besøkende i kampanjeperioden, og tre filmer som dokumenterer hvordan NITH 3D-printer fremtidens hoder har samlet fått over 280.000 visninger på YouTube. Kampanjen fikk bred omtale i både NRK, Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen og i bransjemedier. Rekkevidden på kampanjen var 1,5 millioner i redaksjonelle medier og over en million i sosiale medier. Viktigst av alt er at kampanjen førte til at antallet kontrakter økte med hele 42 prosent målt mot fjoråret. Antallet søknader økte også kraftig med hele 12 prosent. Dermed har NITH for alvor lykkes med å snu den fallende søkerkurven ved å øke antallet søkere vesentlig mer enn den generelle økningen av søkere i Norge, som var på 2,5 prosent.

Bidragsytere

  • Julie Hæhre, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Magdalena Kamøy, Trigger
    Kreativ leder
  • Karen Vaksdal Madsen
    Producer
  • Martine Fonstad-Smith, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Chris Allan Simonsen
    Annet (må beskrives)
  • Katinka Grundseth
    Ansvarlig hos kunde
  • Fiona Jansson
    Ansvarlig hos kunde
  • Eirik Fjellaksel, Good Morning
    Konsulent
  • Preben Carlsen, Trigger
    Konsulent
  • Andreas Ziener, Trigger
    Prosjektleder
  • Robert Bue, Good Morning
    Webutvikling
  • Henrik Bydal, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Jørgen Winsnes, Good Morning
    Webdesign
  • Peter Wojciechowski, Good Morning
    Webutvikling