Gi et hjem til jul

Sendt inn av
Narrativ Oslo
Kunde
Flyktninghjelpen - Norwegian Refugee Council
Flyktninghjelpen ønsket en kampanjefilm som kunne drive innsamlingen før jul til inntekt for mennesker på flukt. 2022-kampanjen hadde et spesielt fokus på krigen i Ukraina. Vi utviklet med det som utgangspunkt en film som skulle fremheve hvor stor kontrasten var mellom julen Ukrainere feiret året før og den de kom til å feire i 2022. Filmen bygger seg opp som en tradisjonell julereklame, før forventningene til seeren brytes ved et drønn i det fjerne. Familien rister av seg dette raskt, av hensyn til barna. I neste øyeblikk rives verden brutalt og uforventet opp. I det vi kommer tilbake til familien, befinner de seg i et provisorisk bomberom hvor det er tydelig at de forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen - ikke ulikt hvordan mange ukrainere endte opp med å feire julen 2022. Målet var å gjøre settingen så gjenkjennbar som mulig for et norsk publikum, som dermed vil bli tvunget til å se sin egen familie i situasjonen, som forhåpentligvis ville øke giverlysten. Filmen ble distribuert som betalte annonser i sosiale medier, YouTube, på utendørsboards gjennom JCDecaux, Oceans og Clear Channel og som toppbanner hos 1881.no.

Bidragsytere

  • Aleksander Rebaudo
    Manus, regi og produsent
  • Johanne Koivunen Hoff
    Rådgiver
  • Kristina Henrichsen
    Rådgiver
  • Aleksander Knudsen
    Filmfoto og offline
  • Markus Henriksen
    B-foto
  • Petter Brenni Gulbrandsen
    Lys
  • Leif Karlsen
    Lys
  • Stine Foss Nilsen
    Produksjonsdesigner
  • Trygve Stakkeland
    Komponist
  • Håkon Solsvik
    Lyddesigner
  • Didrik Bråthen
    Colorist
  • Eirill Dalan
    Global Video Adviser