Girls first

Sendt inn av
T/A POL
Kunde
PLAN International Norge
Medieplassering
Film på Tv2, facebook, VG partnerstudio, influensere
PLAN er kjent for sine fadderskap, men få visste at de er verdens største organisasjon for jenters rettigheter. For å gjøre PLAN sitt arbeid kjent for målgruppen – les: kvinne 25-40 år, tok vi tak i mer og mindre sjokkerende fakta om kvinners situasjon i verden - og laget én film på 90 sekunder. Ingen kortvarianter eller some-tilpasset innhold, men ett eneste uttak for å skape diskusjon. Ikke for å skryte av hva PLAN gjør, men for å bevise hvorfor vi trenger en organisasjon som dem. Med situasjoner og fakta fra alle verdenshjørner, ble det viktig å skape illusjonen av at scenene er filmet i nettopp landene det gjelder, som USA, India og Vest-Afrika. Selv om vi ikke kunne dra utenfor ring 3. Filmen ble sluppet på facebook, og linket direkte til en nettside der hver scene blir brutt ned med kildehenvisninger. For det var ikke bare den feministiske menigheten vi ville ha tak i, men også de som mener det motsatte – og som definitivt ville kverulere på innholdet. Kommentarfeltet på facebook ble derfor den viktigste kanalen til å fortelle eksakt hva PLAN gjør: Hvordan de jobber MOT kjønnslemlestelse og tvangsekteskap, og FOR seksualundervisning og at jenter får samme mulighet til utdannelse som gutter. I løpet av de to ukene kampanjen varte hadde over 1.2 millioner nordmenn fått med seg filmen på facebook, og nesten 40% av målgruppen fått med seg PLANs budskap.

Bidragsytere

  • Maja Folgerø
    Tekstforfatter
  • Snorre Martinsen
    Art Director
  • Kristin Eidså Brantzeg Scheele
    Prosjektleder
  • Lina Aas-Eng
    Konsulent
  • Andrea Engum
    Grafisk Design
  • Tom Lenartowicz
    Grafisk Design
  • Marie Kristiansen
    Regissør
  • Einar Film og Fortellinger
    Produksjonsbyrå
  • Guri Neby
    Producer